Det var god stemning da Oddbjørn Buer, Frank Vestveit, Terje Knutsen, John Gunnar Knutsen (alle Gunnar Knutsen) og Tom Schumann fra Norsk Scania var på overlevering av sju nye Scania R-serie tippbiler.

Sju nye tippbiler til GK

SKUI (AT.no): Gunnar Knutsen AS i Bærum har fått levert sju nye Scania R580 tippbiler med Istrail-påbygg. Bilene er selskapets første av Scania Next Generation.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Bilansvarlig Terje Knutsen har ventet på kombinasjonen tandem og en høyere front enn hva landeveisbilene som ble lansert i fjor høst har. Med P40-fronten, som ble lansert i høst, har de fått en bil som oppfyller N3G-terrengkravne i kjøretøyforskirftene og samtidig er anvendelig på anleggsområdene.

Bærums-firmaet har nå 42 lastebiler, og med de sju som ble levert nå har de byttet 14 av sine lastebiler det siste året. De har vokst litt pø om pø opp igjennom årene, men gjorde et lite hopp med åtte nye biler ved nyttår.

Gunnar Knutsen Holding AS kjøpte da transportdelen av anleggsgartnerselskapet Steen & Lund som het Bardalen, Steen & Lund. Hensikten med oppkjøpet var å bli en komplett tilbyder av transport for anleggsbransjen. Med oppkjøpet fikk Gunnar Knutsen også krokbiler og kranbiler. De transporterer også matavfall fra Lindum i Drammen med walkingfloor.

Med på kjøpet fra Bardalen, Steen & Lund var det også spesialutstyr for maskintransport, og i løpet av de neste ukene får de også levert en ny 3-akslet maskinsemi.

Snart 10 år

Samarbeidet med Istrail som leverandør av påbygg startet i 2008. Gunnar Knutsen AS har laget sin egen standard på kassene de bruker. De er litt kortere enn det som er «standardvare» ellers i bransjen. Begrunnelsen for en kubikk mindre kasse er frykten for overlast.

- For å få mer riktig fordeling har vi gjort kassene litt mindre på bilen, og gjort de litt større på tilhengerne, sier Terje Knutsen.

- Gunnar Knutsen AS er en viktig kunde for oss i Istrail. De er en stor aktør i tippmarkedet og har brukt våre produkter i mange år, sier Oddbjørn Buer i Istrail.

Mer utstyr

De nye bilene som ble levert nå har lufttandem. Det har ikke Gunnar Knutsen hatt på sine Scania’er tidligere. De har ment at luft ikke har vært bra nok fordi det har vært for tregt tidligere. Med luft på bilene får de nå bedre kontroll på totalvektene på bilene.

Bilparken som står parkert ute på plassen foran anlegget som ble tatt i bruk for ett år siden i Skui er kun svenske. Brorparten er Scania og resten er Volvo.

Bilene går i snitt 80.000 km. i året, og de kjøres i tre til fire år før de byttes.

Powered by Labrador CMS