Med denne nye enheten håper Statens vegvesen og Tellefsdal å redusere saltbruken langs norske veier. Prøveprosjektet skal gå i Vestfold denne vinteren.
Med denne nye enheten håper Statens vegvesen og Tellefsdal å redusere saltbruken langs norske veier. Prøveprosjektet skal gå i Vestfold denne vinteren.

Skal bekjempe slaps og vann

Fredag viser Statens vegvesen, Tellefsdal og Veidrift sitt nye våpen for mindre veisalting. Tellefdal’s slapsegrind er videreutviklet slik at enheten også kan salte veien.

Statens vegvesen har hatt som mål i lengre tid å få ned saltforbruket langs norske veier. En av hovedhensiktene med prosjektet er å få veibanen tørr så fort som mulig etter et snøfall.

Den nye enheten som nå vises frem er en prototype. Veidrift skal teste den i Horten og Tønsberg området i Vestfold denne vinteren.

Allerede på årets første snøfall har de fått prøvd utstyret. Resultatene var oppløftende.

Les også: Det har aldri vært brukt mer veisaltStatens vegvesen ønsker å bruke mindre salt på veiene, men aldri har det vært brukt mer salt og sand enn sist vinter.

Tellefsdal SRC 3000 er bygget på en slepehenger med store hjul. Under sitter Tellefsdals slapsegrind som første gang ble vist frem for noen år siden under ”Salt smart”-prosjektet. Den består av tre rekker med gummielemeter, som er av samme type som Tellefsdal bruker på sine slapseskjær bak plogene.

Tre meter

I tillegg er det utviklet en ving som kan slippes ned på hver side av hovedelementet. Det gir en maksimal arbeidsbredde på tre meter. På hver rekke under slapseelementet står de uavhengige gummielementene i trappetrinn. Det gjør at de kan slå opp uavhengig av hverandre om er ujevnheter i veibanen.

Hele slapseenheten ligger med vandring, og kan bevege seg fritt. Dermed takler den også kurvaturen på veibanen. Dermed fjernes det meste av snø og slaps som ligger igjen etter plogen foran på bilen mekanisk. Og behovet for salting reduseres.

Saltspreder på toppen

Oppe på toppen av hengeren sitter det en Aebi Schmidt saltspreder som er optimalisert for både fast salt og lake. Den har en sju kubikks beholder for sand og salt.

Sprederen har også systemet Thermologic. Det er et system som optimaliserer saltmengden som spres ut i forhold til temperaturen på veibanen.

12 kubikk lake

På sprederen på tilhengeren er det også 2700 liter med lake. Den kan kobles sammen med laketanken på bilen. Da blir det 12 kubikk lake tilgjengelig.

Utstyret på hengeren drives av bilens hydraulikk. Dermed er det ikke nødvendig med annet enn tipphydraulikken på bilen for å få det til å virke.

Når vingene på slapsegrinden er slått sammen blir transportbredde 2,55 meter. Staten vegvesen skal kjøre prøveprosjektet hele den kommende vinteren.

Forsiden nå