Skal bli nr. 1 i pickupmarkedet
Adm. direktør Frank Dunvold i RSA er klar i sin målsetning: Isuzu skal opp på toppen av salgsstatistikken for pickuper.
Denne artikkelen ble publisert for over 10 år siden.
Etter et halvt års utsettelse, grunnet flommen i Thailand sist høst, kunne endelig mannskapet hos RSA invitere pressen til Norges-lansering av nye Isuzu D-Max.
Bilen har fått en enorm start i Thailand med over 150.000 bestillinger siden lanseringen sist høst. 10% av disse bilene ble faktisk solgt i løpet av de tre første dagene, så det er kanskje ikke rart at forventningene er store også hos den norske importøren.
D-Max kommer med en 2,5 liters motor som yter 163 hk, og har et dreiemoment på 400 Nm v/1400-2000 o/min. Injeksjonstrykket er økt til 2000 bar, og injektor-nozlene har fått 8 dyser, mot 6 i den tidligere motoren. Motoren er også utstyrt med en totrinns turbo for jevnt ladetrykk gjennom hele turtallsområdet.
Kjøreinntrykk
D-Max bærer preg av å stamme fra en produsent med fokus på tyngre kjøretøy. Motoren har et lydbilde som er nærmere lastebiler enn personbiler, og det gir bilen et inntrykk av kraft. Begge girkasse-alternativene, 6-trinns manuell og 5-trinns automat, fungerte bra og har høy- og lavserie tilgjengelig. Både ramme og hjuloppheng er forsterket sammenlignet med den forrige utgaven av D-Max. Blant annet er bakhjulsopphenget flyttet over bakakselen, og bladfjærene er lengre enn tidligere.
Offroad-egenskapene er forbedret ved at bakkevinkelen nå kan være inntil 30° mot forakselen og inntil 22,7° mot bakakselen. Sideveis kan bilen klare en helling på hele 49° før den velter, men de fleste ville nok ha stoppet før den tid.
På landeveien fungerer bilens fjæring helt greit, men som hos de fleste andre biler med offroad-egenskaper kan den virke litt stiv.
Nyttelasten
Nyttelasten oppgis til 1060 kg, og bilen kan trekke en henger på inntil 3000 kilo. Lasteplanet har samme lengde (175 cm) som forrige utgave, men bredden er økt med 7 cm til 153 cm på det bredeste.
Prisen på 2-dørs extended cab starter på kr. 299.900, mens 4-dørs dobbel cab starter på kr. 319.900. Begge modellene kan leveres med automatgir, noe som øker prisen med ca. 20.000 kroner.
STILLING LEDIG:
-
Rosendal Maskin AS søker avdelingsleder
Er du vår nye avdelingsleder for vårt serviceapparat i Norge?
-
STS AB Norge søker servicetekniker
Er DU vår nye kollega?
-
SØBSTAD AS søker anleggsmaskinfører, betongarbeidere
Vi styrker teamet vårt og søker flere medarbeidere!
-
Bulder Verksted AS, Solbergmoen søker mekaniker tunge kjøretøy
Er DU vår nye mekaniker?
-
Walan Maskin AS søker maskinfører
Vi søker 2 dyktige maskinførere!
-
BHL Entreprenør AS søker anleggsmaskinfører
Vi søker maskinfører/dumperfører til Volvo A40 & Volvo A45 dumper
-
Gjøvik Graveservice søker lastebilsjåfør
Er DU vår nye sjåfør?
-
Anleggsgruppen AS søker mekaniker
Er DU vår nye kollega?
-
MAN Truck & Bus Norge AS søker mekaniker
Vi søker mekaniker til vårt verksted på Rudshøgda
-
LIEBHERR-NORGE AS søker anleggsmekaniker
Vi søker anleggsmekaniker Romerike/Eidsvoll