Nye Isuzu D-Max har gode terrengegenskaper.
Nye Isuzu D-Max har gode terrengegenskaper.

Skal bli nr. 1 i pickupmarkedet

Adm. direktør Frank Dunvold i RSA er klar i sin målsetning: Isuzu skal opp på toppen av salgsstatistikken for pickuper.

Etter et halvt års utsettelse, grunnet flommen i Thailand sist høst, kunne endelig mannskapet hos RSA invitere pressen til Norges-lansering av nye Isuzu D-Max.

Bilen har fått en enorm start i Thailand med over 150.000 bestillinger siden lanseringen sist høst. 10% av disse bilene ble faktisk solgt i løpet av de tre første dagene, så det er kanskje ikke rart at forventningene er store også hos den norske importøren.

D-Max kommer med en 2,5 liters motor som yter 163 hk, og har et dreiemoment på 400 Nm v/1400-2000 o/min. Injeksjonstrykket er økt til 2000 bar, og injektor-nozlene har fått 8 dyser, mot 6 i den tidligere motoren. Motoren er også utstyrt med en totrinns turbo for jevnt ladetrykk gjennom hele turtallsområdet.

Kjøreinntrykk

D-Max bærer preg av å stamme fra en produsent med fokus på tyngre kjøretøy. Motoren har et lydbilde som er nærmere lastebiler enn personbiler, og det gir bilen et inntrykk av kraft. Begge girkasse-alternativene, 6-trinns manuell og 5-trinns automat, fungerte bra og har høy- og lavserie tilgjengelig. Både ramme og hjuloppheng er forsterket sammenlignet med den forrige utgaven av D-Max. Blant annet er bakhjulsopphenget flyttet over bakakselen, og bladfjærene er lengre enn tidligere.

Offroad-egenskapene er forbedret ved at bakkevinkelen nå kan være inntil 30° mot forakselen og inntil 22,7° mot bakakselen. Sideveis kan bilen klare en helling på hele 49° før den velter, men de fleste ville nok ha stoppet før den tid.

På landeveien fungerer bilens fjæring helt greit, men som hos de fleste andre biler med offroad-egenskaper kan den virke litt stiv.

Nyttelasten

Nyttelasten oppgis til 1060 kg, og bilen kan trekke en henger på inntil 3000 kilo. Lasteplanet har samme lengde (175 cm) som forrige utgave, men bredden er økt med 7 cm til 153 cm på det bredeste.

Prisen på 2-dørs extended cab starter på kr. 299.900, mens 4-dørs dobbel cab starter på kr. 319.900. Begge modellene kan leveres med automatgir, noe som øker prisen med ca. 20.000 kroner.

 

Forsiden nå