Iveco  har begynt å levere en 13-liters gassmotor på 460 hestekrefter og 2000 Nm.

Skal bli store på gass

ULM (AT.no): I fjor lanserte Iveco Stralis NP med gassmotor på 400 hestekrefter. Nå kommer en ny og større gassmotor på 460 hestekrefter. Med den vil Iveco bli en av  markedslederne på gassdrevene lastebiler på både CNG og LNG i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

I et Europa hvor lavutslippssoner og bærekraftig transport blir stadig oftere samtaleevne, har mange ventet på løsninger som også gjør det mulig å transportere større mengder lenger.

Den nye gassmotoren som Iveco nå slipper er bygget med utgangspunkt i en 13-liters motor. Kreftene er de samme som i en motor med tilsvarende antall hestekrefter på diesel. Dreiemomentet er også det samme med dreiemoment 2000 Nm. Også denne nye gassmotoren fra Iveco bruker Otto-prinsippet som den ble lansert i fjor.

Ivecos mål ved forrige gassmotorlansering, var å lage en motor som var like bra som tilsvarende diesel. Nå var ambisjonen å lage en motor som er enda bedre enn tilsvarende størrelse dieselmotor.

Billigere

Selv om selve lastebilen fortsatt er dyrere i innkjøp enn en like stor dieselmotor, mener Iveco gassbilen skal lønne seg. De totale kostandene ved drift og eierskap av bilen skal bli 9 prosent billigere med den nye gassbilen i forhold til tilsvarende størrelse dieselbil. For 400-hestekrefteren er forskjellen 7 prosent i favør gassbilen.

Rekkevidden økes også betraktelig. Med de nye motorene levers det tankløsninger som kan gi helt opp i 1600 kilometer rekkevidde. Det kan også kombineres LNG og CNG gassløsninger på samme chassis. Det er italienske FPT som produserer også denne motoren for Iveco.

Du kan lese mer om både de nye gassmotorene og reportasje om prøvekjøringen av disse i november-utgaven 2017 av Anlegg&Transport.

Powered by Labrador CMS