Det tsjekkiske Buggyra-teamet  håper å passere 300 km/t i et rekordforsøk denne sommeren.
Det tsjekkiske Buggyra-teamet håper å passere 300 km/t i et rekordforsøk denne sommeren.

Skal bryte 300 km/t med lastebil

RASKE: I disse covid-19-tider kjeder teammedlemmene i Buggyra Racing seg.

Derfor vil de forsøke å passere den magiske 300 km/t-grensen med en lastebil. Der er den dobbelte mesteren i European Truck Racing-serien, David Vršecký i det tsjekkiske Buggyra-teamet, som skal utføre rekordforsøket. Han har også den gjeldende rekorden på 294,2 km/t, satt i Dubai for 16 år siden.

Et hemmelighetsfullt team vil ikke gå i detalj om rekordforsøket på forhånd, men røper at det skal skje før sommerferien. Som alltid med Byggyra vil kjøretøyet være stort og raskt, forhåpentlig raskest i verden. 

Tusendels sekund

Det er tatt i bruk en virtuell vindtunnel for å optimalisere luftmotstanden i kjøretøyet.

Til tross for at Buggyra-ledelsen har lagt lokk på hele arrangementet, har teameieren Martin Koloc i det minste gitt et lite hint. Som vanlig i motorsportens verden, bortsett fra sjåføren, kommer det til å handle om maskinen. Denne gangen vil den inneholde en helt ny tvist, med revolusjonerende forbedringer, takket være et samarbeid med Techsoft Engineering s.r.o.
Ingeniørene deres har kjørt det nye kjøretøyet i en virtuell vindtunnel og gjort alt for å optimalisere aerodynamikken - internt og eksternt.

- Den nye spesialbilen inntar helt nye dimensjoner, sier teamets løpsingeniør Robin Dolejš.

Han antyder videre at et tusendels sekund vil spille en rolle. Den fortsatt ikke navngitte Buggyra-modellen vil ha et utrolig moment.

Full gass og enda litt til ...

Fra rekordforsøkene i Dubai for 16 år siden.
Ikke bare i fronten det er viktig å optimalisere, også trekket bak bilen spiller en viktig rolle for å oppnå høyest mulig hastighet.

David Vršecký skal som nevnt være sjåfør under rekordforsøket i påvente av at racingsesongen skal begynne.

- For øyeblikket jobber vi med dekkene. Den første delen av forsøket er brutalt på dekkene for å få grep. Vi må overføre motoreffekten ned i asfalten, fra en motor som vil bli tunet til fullt - og enda litt til. Det du taper i begynnelsen, vil du ikke kunne få tilbake. I tilfelle vil det være mye bedre å avbryte forsøket og prøve igjen. Vi må også ta hensyn til dekkenes begrensede levetid, sier han.

Da han satte forrige rekord kjørte han lastebilen på en 1 km lang strekning og med rullende start. 

- Den gangen oppnådde jeg 294,2 km/t. Selvfølgelig var jeg også den gangen fristet til å prøve å nå 300 km/t. Jeg kjørte en lastebil som ingen andre hadde kjørt tidligere, og målet var å passere 280 km/t for å sette ny verdensrekord. Etter det prøvde vi å fokusere på 300 km/t, men lastebilen klarte det ikke. I år kan det være annerledes, sier Vršecký.

Teamet mangler action

Når et racerteam kjeder seg kan det komme spennende resultater ut av det.

Ifølge teamsjef Jan Kalivoda er en av grunnene til rekordforsøket å vekke laget.

- I mer enn 25 år har sjåførene, ingeniørene og mekanikerne levd i en rytme. Men plutselig, her er vi, det er juni og vi har ikke kjørt et eneste løp. Selvfølgelig fortsetter vi å jobbe med kjøretøyene, vi tester mange komponenter, men vi savner den spenningen i det å kjempe for noe annet enn bare det å slå rundetider på en testbane, sier han.

Forsiden nå