Fra fabrikkovertakelsen 3. mai 2016. (Foto: Skanska)
Skanska vil med fabrikkjøpet være mindre avhengig av andre leverandører når selskapet skal konkurrere om de store infrastruktur-prosjektene som blir utlyst av Nye Veier AS og Statens Vegvesen i årene som kommer. (Foto: Skanska)

Skanska kjøper fabrikk av Feiring

Skanska Asfalt kjøper en mobil asfaltfabrikk av Feiring Asfalt for å posisjonere seg «til store fremtidige infrastrukturprosjekter».

- Dette er den beste mobile asfaltfabrikken i Norge. Ingen andre mobile fabrikker i Norge er så moderne, effektive og miljøvennlige som denne, sier Stig Lindland, adm. direktør i Skanska Asfalt.

Anlegget kan produsere opp mot 200 tonn asfalt i timen. Ny teknologi gjør at fabrikken har minimale utslipp til miljø, samt at den tillater stor bruk av resirkulert asfalt, skriver Skanska i en pressemelding.

Blandede følelser

Asfaltfabrikken ble kjøpt ny av Feiring Asfalt i 2013, og selger Trygve Ollendorff innrømmer at han selger anlegget med blandede følelser:

- Planen var at denne fabrikken skulle levere til E6 ved Eidsvoll, men da Alpine gikk konkurs ble det ikke noe av. Det er en topp moderne asfaltfabrikk som fremstår som helt ny, og jeg er sikker på at Skanska vil bli fornøyd med investeringen.

Asfaltfabrikken av merke Benninghoven er påmontert hjul og klar til relativ rask forflytting ved behov.
Asfaltfabrikken av merke Benninghoven er påmontert hjul og klar til relativ rask forflytting ved behov. Foto: Skanska Asfalt

Asfaltfabrikken er spesialtilpasset store infrastrukturprosjekter og er forsterket i forhold til «de kvaliteter som benyttes på norske veier med høy trafikkbelastning». Den står i dag på Eidsvoll og skal i første omgang betjene det lokale markedet der. Det er påmontert hjul på alle enheter og Skanska vil flytte verket til fremtidige store veiprosjekter.

Produksjonskapasitet på asfalt

Steinar Myhre, konserndirektør i Skanska Anlegg, opplyser at investeringen er en del av Skanskas strategiske satsing mot store komplekse samferdselsprosjekter:

– Når prosjektene blir større stilles det høyere krav til produksjonskapasitet på asfalt. Dette anlegget gjør at vi ikke trenger å være avhengig av andre leverandører når vi skal konkurrere om de store infrastruktur-prosjektene som blir utlyst av Nye Veier AS og Statens Vegvesen i årene som kommer.

Forsiden nå