Bilde fra åpningen av «konvolutt 1» tidligere i år.
Bilde fra åpningen av «konvolutt 1» tidligere i år. (Foto: Statens vegvesen)

Skanska slo PNC/ T. Engene på målstreken

Skanska hadde den nest laveste tilbudssummen, men fikk en større uttelling på besvarelsen av konvolutt 1, enn Arbeidsfellesskapet PNC/ T. Engene, som hadde lavest tilbudspris. Hæhre endte på andreplass.

Skanska Norge AS ligger best an til å få oppdraget med å bygge ny E16 fra Bagn til Bjørgo etter at to konvolutter, med beskrivelse og pris, er åpnet. Nå skal Vegvesenet gå gjennom de endelige tilbudene fra Skanska og ni andre entreprenører.

Det var rene «Grand Prix-stemningen» da byggeleder Lage Bakken åpnet konvolutt 2 med tilbudssummene og prosjektleder Anne Brit Moen korrigerte dem for resultatene fra konvolutt 1 på regionveikontoret i Lillehammer.

Kvalitetstillegg

Elleve entreprenører var med i den tette kampen om å få bygge den 11,1 kilometer langs strekningen på E16. En entreprenør ble avvist på grunn av forhold ved tilbudet.

Anbudskonkurransen var basert på et to-konvolutt-system.  Den første konvolutten leverte entreprenørene til Statens vegvesen for nesten fire uker siden. Den inneholdt en beskrivelse av hvordan entreprenørene vil organisere og gjennomføre byggeoppdraget.

- Formålet er å kunne velge det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, og ikke bare se på pris, sier Moen. 

Stor vurderingsjobb

De siste ukene har et tjuetalls medarbeidere i Statens vegvesen vurdert de elleve tilbudene:

Prosjektleder Anne Brit Moen i Prosjekt Vestoppland mener flere av entreprenørene gjennom tilbudene har vist at de har satt seg godt inn i oppgavene, har egnet kompetanse og beskriver gode løsninger for å takle de aktuelle prosjektutfordringene.

Entreprenørene fikk en merverdi på mellom 0 til 200 millioner kroner. Prisen utgjør mellom 75-og 80 prosent av en samlet vurdering, mens kvaliteten på besvarelsen i konvolutt 1 utgjør resten.

- Skanska hadde den nest laveste tilbudssummen, men fikk en større uttelling på besvarelsen av konvolutt 1, enn Arbeidsfellesskapet PNC-T. Engene, som hadde lavest tilbudspris.

Byggestart høsten 2016

- Vi skal nå kontrollregne tilbudene. Regionveisjefen tar den endelige beslutningen om hvem som skal bygge E16 fra Bagn til Bjørgo, sier Moen.

Kontrakten med entreprenøren blir tidligst underskrevet i juni 2016. Planlagt oppstart for byggingen av den nye veien i Valdres er høsten 2016.

Forsiden nå