Skifte i toppen

Det er over ett år siden vi brakte bilde av Volvo som statistikk-vinner. Februar ble imidlertid en meget bra måned for det østsvenske lastebilmerket, mens Scania måtte se seg henvist til andreplassen.

Totalt var ikke fremgangen like sterk i februar som i januar, men tallene viser likevel en meget positiv utvikling årets to første måneder sett under ett sammenlignet med samme periode ifjor. Volvo tar størsteparten av veksten, mens Scania nesten står i ro. Mercedes-Benz og MAN har også vekst. For sistnevnte må det være kjærkomment; det er lenge siden sist. Ser man på det tyngste segmentet over 22 tonn, som dominerer statistikken fullstendig, har utviklingen for DAF, Renault og Iveco nærmest vært katastrofal. Men man skal være litt forsiktig med å dømme ut fra bare to måneder.

Vi har i størst mulig grad «vasket» statistikken for kjøretøy som i vår sammenheng ikke har noe å gjøre blant lastebilene, altså campingbiler og dumpere som rent teknisk blir registrert som lastebiler.

3,5 – 5,9 tonn

Dette er nærmest en mikroskopisk klasse som domineres av Mercedes-Benz og hvor VW har hatt en sterk nedgang fra samme periode i fjor. VW kommer imidlertid med en helt ny Crafter i løpet av året, og det kan kanskje endre på bildet..

6,0 – 9,9 tonn

Iveco må dele førsteplassen med Mercedes-Benz, og til sammen har de to merkene over halvparten av markedet. MAN og Fuso på de neste plassene ligger omtrent på samme nivå som for ett år siden.

10,0 – 15,9 tonn

MAN styrker ledelsen i dette segmentet igjen og er faktisk like stor som de to neste til sammen. Mercedes-Benz er den store taperen og har registrert under tredjeparten av det merket gjorde samme periode i fjor. Men dette er en liten klasse hvor en «heldig» handel fort kan gi store utslag, i hvert fall når det bare har gått to måneder.

16,0 – 21,9 tonn

Scania er fortsatt klassevinner her, men blir nå pustet i nakken av Volvo. Scania går dessuten en god del tilbake, mens hovedkonkurrenten har doblet sine registreringer. Både Mercedes-Benz, MAN og DAF har en viss vekst i denne klassen, mens Iveco så langt har registret kun en bil. Veksten i dette segmentet er på 9,1%

22 tonn og tyngre

Dette er den klart dominerende klassen, og med en økning på 5,9% gir dette en klart samlet oppgang for lastebiler. I løpet av februar har forholdet mellom de to svenske merkene skiftet fullstendig. Mens Volvo har hatt en kraftig oppgang, har Scania hatt omtrent tilsvarende tilbakegang. Mercedes-Benz har nå kommet over 15%. MAN er helt sikkert ikke fornøyd med 3,8%, men det er likevel en klar forbedring sammenlignet med de to første månedene i 2015.

Samtlige av de mindre merkene har en betydelig tilbakegang sammenlignet med samme periode i fjor. Med unntak for Scania har altså de store blitt større og de små veldig mye mindre så langt i år.

Forsiden nå