Det var Johann Niclaus Schneider-Amman som offentliggjorde skilsmissen mellom Amman og Yanmar ved en tilstelning på fabrikken i sommer.
Det var Johann Niclaus Schneider-Amman som offentliggjorde skilsmissen mellom Amman og Yanmar ved en tilstelning på fabrikken i sommer.

Skilsmissen Yanmar Ammann

- For H&H Maskins vedkommende ser jeg bare fordeler ved at Ammann og Yanmar oppløser samarbeidet. Nå vil vi få drahjelp fra Yanmars kjente logo i salget av gravemaskiner, samtidig som andre importører av Ammanns produkter kan rendyrke Ammann-logoen, sier daglig leder Tom-Erik Huuse i H&H Maskin AS, Moss.

Produktsegmentene hos Amman Yanmar S.A.S, et 50/50 joint ventureselskap mellom Ammann og Yanmar som ble etablert helt tilbake i 1989, stemmer ikke lenger. Synergiene samarbeidet var tuftet på har opphørt, og selskapenes hovedprodukter har vokst fra hverandre.

Ammann har en solid posisjon som produsent av asfaltverk, asfaltutleggere, valser og veibyggingsmaskiner. I fremtiden vil Ammann styrke innsatsen globalt som leverandør i dette produktsegmentet.

Yanmar er global leverandør av dieselmotorer for marine- og kraftverkinstallasjoner, landbruks- og anleggsmaskiner. Etter vennskapelig skilsmisse med Ammann overtar Yanmar fabrikken i Saint-Dizier i Frankrike. Målet er å øke produksjonen av minigravere kraftig og ta større andel av det europeiske markedet.

Flere importører

Selv om de tidligere partnerne omtaler samarbeidet som suksessfullt gjennom mer enn to tiår, noe som utvilsomt stemmer, har en stadig tydeligere produktsplitt gjort det vanskelig å fortsette.

Et talende eksempel på dette er at Ammann og Yanmar har avtaler med flere importører i samme land. I Norge importerer H&H Maskin AS Yanmar gravemaskiner, Normann Olsen Maskin AS Ammann valser, vibrasjonsutstyr og asfaltutleggere, mens Beck Maskin AS selger Amman asfaltverk.

Også utviklingen i det europeiske utleiemarkedet har ført til at produktlinjene hos Ammann Yanmar er blitt splittet ytterligere, heter det.

Mest konfliktfylt for eierselskapene de siste årene har trolig vært selve prioriteringen av hvilke produktområder det skal sprøytes utviklingsmidler inn i, og hvor store ressurser som skal settes inn.

Forløpet til skilsmissen

Trolig var det i 2005 tankene om skilsmisse for alvor fikk fotfeste. Da kjøpte Ammann det tsjekkiske selskapet Stavostroij som produserer kompakteringsutstyr, og produksjonen ble lagt til nyrestaurerte lokaler i Tsjekkia. Dette ga Ammann ytterligere styrke til å stå på egne ben.

I 2009 ble også italienske Antec/IRM kjøpt. Med asfaltutleggere på programmet har Ammann fortsatt rendyrkingen som leverandør av maskiner for veibygging.

Yanmar-produksjonen

Etter at Johann N. Schneider 28. juni offisielt overførte ansvaret for fabrikken i Saint-Dizier til Yanmars Geert Jan Mantel har utviklingen gått raskt for minigraverprodusenten.

Det nye selskapet heter Yanmar Construction Equipment Europe S.A.S og har vært operativt siden 1. september.

Yanmar har varslet at selskapet skal levere minigravere fra 0,5 tonn til 10 tonn.

- Vi har fått inn den første 10-tonneren, og er lovet den nye 8-tonneren som skal erstatte Yanmars 7,5-tonner snart. Maskinene er blitt modernisert, har fått større hytter og har gjennomgått en rekke forbedringer. Etter hva vi forstår vil de minste maskinene bli produsert i Frankrike, mens de største modellene kommer fra Japan, sier Tom-Erik Huuse.

Forsiden nå