Woodtiger GJ30 har drift på alle hjulene og lastekapasitet på 3,2 tonn.
Woodtiger GJ30 har drift på alle hjulene og lastekapasitet på 3,2 tonn.

Skogens lette maskinbrigade

I de senere år er innslaget av lette maskiner til hogst og utkjøring av virke vokst. Ikke så mye i norske skoger, men i svensk og finsk skogbruk. På Skogsnolia i Umeå i sommer ble flere av de små og skånsomme skogsmaskinene vist. Vi kom også over en kraftig snurrebass.

I skogens lette maskinbrigade inngår lassbæreren Woodtiger GJ30 fra den svenske produsenten Traktorimport AB (tidligere Jinma Sverige AB). Den vesle 6-hjulingen med drift på alle hjulene er 7,05 m lang, 1,85 m bred og veier 3,5 tonn. Den har en lastekapasitet på 3,2 tonn og henter krefter fra en Changchai dieselmotor på 30 hk (22 kW). Topphastigheten oppgis til 30 km/h. Woodtiger kan leveres med flere typer kran hvor den største modellen har en rekkevidde på 4,6 m.

13 m lang beltemaskin

Svenske Timberbears Lightlogg C er en beltegående (620 mm belteplater) kombimaskin (lassbærer/hogstmaskin) utviklet for tynning på bæresvak mark. Det tar føreren ca. 20 minutter å bygge maskinen om fra hogger til lassbærer. Maskinen har en bredde på 2,2 m og veier i hogstversjon 9,5 tonn. Lightlogg kan utstyres med to lastevogner som gir en total maskinvekt på 14 tonn. Maskinlengden med to vogner er 13,5 m, og total lastekapasitet er ca. 13 tonn. Hver maskinenhet har trippelboggi med individuell, hydraulisk drift. Kombimaskinen har Cummins-motor på 130 hk (97 kW).

Verdens første el-hybrid

Svenske EL-Forest lanserte på Elmia Wood (Jönköping) i 2006 verdens første lassbærer med el-drift. Siden den gang har konseptmaskinen vært gjennom en betydelig utvikling, og på Skogsnolia ble B12-modellen med 12 tonns lastekapasitet vist.

Den knallgule el-hybriden med rundtsvingende førerhytte, har en Deutz-motor på 60 kW (81 hk) som driver to kraftige generatorer som forsyner tolv 12V-batterier med el-kraft. Disse igjen "forer" el-motorene i hvert hjul med nødvendig kraft. Via den elektromekaniske transmisjonen vil overskuddsenergien fra "trilling" i nedoverbakker og ved nedbremsing lagres i batteriene. Ifølge produsenten bruker el-lassbæreren 20-25% mindre drivstoff enn motordrevne lassbærere. B12 kan leveres med to typer Cranab-kraner med rekkevidde på henholdsvis 7,2 og 10 m.

Volvo har gjennom sitt selskap Volvo Technology Transfer AB (VTT), eierandeler i EL-Forest AB som nå har levert sin el-hybridlassbærer til store "skogsbolag" som SCA Skog AB, Sveaskog AB og Holmen Skog AB.

4. generasjon Vimek

Svenske Vimeks viste blant annet 4. generasjon av sin 404T hogstmaskin. 404T4 på 4,1 tonn har fått ny framvogn og endret konstruksjon av framakselen som muliggjør justering av hjulbredden fra 1,8-2,05 m. Bedre lydisolering i førerhytta er også nytt. 4,1-tonneren er utstyrt med Mowi-kranen 2046 med rekkevidde på 4,6 m og hogstaggregatet Keto Forst Silver med kappediameter på 30 cm. Maskinens kraftkilde er en Kubota-motor med effekt på 44 kW (60 hk).

Nye Cranab-kraner

Cranab hadde verdenslansering på fire nye lassbærerkraner som var tenkt satt i produksjon neste år. Responsen og interessen fra "trengende" kranbrukere var imidlertid så stor under messen at Cranab har bestemt å starte serieproduksjonen i år. De første leveringene skjer straks over nyttår.

Nyhetene på de fire kranene FC 6, FC 8, FC 10 og FC 12 med dobbelt-teleskop og rekkevidde fra 9,2-10 m, er blant annet muligheten av "intelligent" styring ved hjelp av sensorer, ny løftegeometri, bedre beskyttelse av hydraulikkrør-/slanger samt ny bremseløsning mellom kranspiss/rotator. Til våren lanserer Cranab kranmodeller med enkelt-teleskop i den ny FC-serien.

Hesten fortsatt i skogen

I Sverige brukes hesten fortsatt i skogen, og hestekar og kjøremester Hans Sidbäck fra Ångermanland viste en tømmervogn uten om det vanlige. Vognen med 6 hjul og bredde på 1,8 m er utstyrt med en Honda-motor på 20 hk. Den er der for å avhjelpe to de gampene i dragene i tøffe motbakker. Honda-motoren gir også kraft til tømmerkranen (Farma) som har rekkevidde på 3,8 m. Vognen har hydrauliske bremser og parkeringsbrems på fremre boggihjul, og hydrauliske motorer på bakre boggihjul. 

Ifølge Hans Sidbäck er det fortsatt 200-300 bønder/entreprernører som bruker hest til utkjøring av virke i svenske skoger. Sidbäck er selv en av dem. Sammen med sine to avlshingster, nordsvenske Certino og den norskfødte dølehingsten Myromsli Svensken, er han opptatt med tømmerkjøring i 2-3 måneder i året. I tidligere år ble det gjerne 7-8 måneders skogskjøring.

Hans Sidbäck er en kjent hestekar i Sverige og internasjonalt, og han holder årlig en rekke kurs i kjøring og sunt hestehold. Det har han holdt på med i mer enn 30 år. Svenske mester i skogskjøring med gamp er han også.

Kraftige snurrebasser

Allan Bruks AB markedsfører kraftige snurrebasser som kan splitte trestammer med diameter opp til 2 meter. Den konformede Log Splitter leveres i 13 forskjellige størrelser (127-500 kg), tilpasset bæremaskiner fra 4-30 tonn med hydraulikkapasitet fra 30-270 l/min og 180-300 bar. Når Log Splitter skrus inn i stammen, vokser snurrebassens diameter suksessivt, og stammen deles enkelt med minimalt energiforbruk, fremgår det av produktbeskrivelsen. Allan-firmaet har så langt levert en Log Splitter til kunde i Norge.

Allan Bruks viste også, ifølge egen informasjon, verdens første lastebilmonterte fliskvern. Den var montert på en Scania R620-8x4. CBI Magnum Force 5800-kvernen som har drift via lastebilmotoren, har innmatningsbredde på 1,2 m og rotoren (slår i filler trevirket) med diameter på 1 m, er utstyrt med 16 hammere. Kraftig siktedekk, svingbar uttransportør (110 grader) og Epsilon-kranen M-120Z med rekkevidde 9,7 m, Indexator rotator og hev-/senkbar førerhytte, inngår i "kvernpakken".

 

 

Forsiden nå