– Det var her det egentlig begynte, alt sammen

HYGGELIG PASSIAR: Bring Warehousing og Truck & Trailer har hatt et meget godt forhold helt siden 80-tallet. Reparatør Stein Martinsen husker godt når Bakke og Stenersen var helt ferske i firmaet. Fra venstre: Harald Bakke, Stein Martinsen og Øyvind Stenersen.

Skuret som la grunnlaget for Truck & Trailer

Ved Oslo containerhavn står to virkelige veteraner og skrur i et skur. Hans Petter Dalen og Stein Martinsen har til sammen vært på jobb, samme sted, i 68 år.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 2 år siden.

Duoen i Bring Warehousing har handlet varer hos Truck & Trailer (TTI) siden sistnevnte hadde lager i Schweigaards gate på 80-tallet. Deres aktivitet har vært enormt viktig for utviklingen av TTI.

– Det var sånn det egentlig begynte, alt sammen. De var den første ordentlige kunden vår, forteller administrerende direktør i TTI, Øyvind Stenersen.

Den gangen het firmaet Wajens, og var et transport- og lagerfirma underlagt Posten Norge. De drev lager-, containerdepot- og transport, med eget verksted for reparasjoner.

GOD STEMNING: Stein Martinsen (t.v) og Hans Petter Dalen i Bring Warehousing mimrer på pauserommet.
TRANSPORTSENTRUM: Containerhavnen er et yrende liv med mye logistikk. Det har det vært lenge, og det kommer det til å forbli i lang tid.
INSPISERER: Stein Martinsen i Bring Warehousing gir Harald Bakke i TTI en rask orientering.

– Vi ble fortalt at dette var sjefens kunde. Vi fikk kjeft om vi solgte noe til dem, selv om det var ferie.

Øyvind Stenersen, adm. dir, TTI.

– Det var de som gjerne bestemte hva vi skulle ha på lager. De var jo den desidert største og viktigste kunden vår, fortsetter TTI-sjefen.

– Det var de også i veldig mange år, supplerer salgssjef i TTI, Harald Bakke.

Gått gradene

I dag er det disse to som styrer «TTI-sjappa», men sånn har det ikke alltid vært. En gang på 80-tallet begynte Stenersen som trainee, og Bakke på lageret. De to ferskingene fikk da streng beskjed om å holde seg langt unna Wajens.

– Vi ble fortalt at dette var sjefens kunde. Vi fikk kjeft om vi solgte noe til dem, selv om det var ferie, forteller Stenersen.

Det har vært lite gjennomtrekk, både i Skur 89, og i TTI. Ofte et tydelig tegn på trivsel.

– Jeg husker godt når disse gutta begynte i firmaet. Den gangen handlet jeg mye med svigerfaren til Stenersen, sier Martinsen.

– Han husker at dem gikk i bleier, skyter Hans Petter Dalen inn.

– Vi har blitt veldig godt kjent med disse to her, sier Bakke, og smiler.

– Alltid brukt TTI

Duoen på kaia skryter uhemmet av servicen, og det har fint lite å gjøre med de påspanderte wienerbrødene.

– Det har jo vært andre leverandører som har ønsket å selge deler til oss, men vi har alltid brukt TTI. Jeg har vært her noen år, og hos dem har vi alltid fått god service, og de delene vi skal ha, sier Martinsen.

Når vi trenger hjelp, får vi hjelp. Det er ikke alle steder det er sånn.

Stein Martinsen, reparatør, Bring Warehousing.

– Står vi i beita bare kjører vi opp, så får vi det vi trenger, der og da. Enkelt og greit, sier teknisk sjef Hans Petter.

Men hva nå, når TTI flytter hovedlageret til Langhus?

VETERAN: Teknisk sjef Hans Petter Dalen ved Bring Warehousing.
SKUR 89: I dette skuret på Bekkelagskaia er det full aktivitet, sommer som vinter.

– Da sender vi det bare ned til dere, beroliger Stenersen.

Alltid åpent

Support og service har ingen stengetid hos TTI. Det er alltid åpent, og det skal det alltid være. Det er ikke tilfeldig at du får hjelp av en som er på ferie, eller har tatt helg.

– Dette har alltid vært viktig for oss, og, nei, det er ikke tilfeldig, bekrefter Stenersen.

– Support skal ikke koste deg noe, du skal få hjelp uansett. Det er ikke stengt etter 16:00. Du får hjelp om det er kveld, sommerferie eller søndag, fortsetter han.

Stein Martinsen kan bekrefte at det er nettopp slik det også fungerer.

– Når vi trenger hjelp, får vi hjelp. Det er ikke alle steder det er sånn, sier han, og skryter spesielt av TTIs tekniske sjef Magnar Sand.

– En gang la han inn et program for meg fra hytta, slik at jeg kunne fikse en henger. Det er ikke bare det at han er veldig behjelpelig, men han er utrolig flink. Han kan alt. Du kan spørre om hva som helst, det er ikke den ting jeg ikke har fått hjelp til, roser veteranen.

Du ligger under en henger tettpakket av snø, og må hogge deg frem for å finne delene. Så begynner snøen å smelte, du blir blaut, og så går porten opp igjen…

Hans Petter Dalen, teknisk sjef, Bring Warehousing

Kaldt, men varmt

Skur 89 på kaikanten ved Bækkelaget er viden kjent for lastebilsjåfører. Porten som går opp, og hele Oslofjorden som velter inn. I overkant friskt på vinterstid. Neglsprett er ikke noe ukjent begrep, selv om de jobber inne.

VETERANENE: Hans Petter Dalen og Stein Martinsen har til sammen jobbet i 68 år i skur 89. Martinsen fyller 67 år om kort tid, og begynner å gjøre seg klar til pensjonisttilværelsen.

– Du ligger under en henger tettpakket av snø, og må hogge deg frem for å finne delene. Så begynner snøen å smelte, du blir blaut, og så går porten opp igjen… , forteller Dalen, og maler et bilde av et ugjestmildt sted å jobbe. Men selv om temperaturen er på frysepunktet, er det varme i lokalet. Klimaet kan være surt, men miljøet er alt annet.

– Her har det alltid vært en god tone, og veldig ålreit å jobbe, sier Martinsen.

Duoen kunne ikke tenke seg noe annet. Kontorjobb frister ikke.

– Nei, er du gæærn! Det går ikke. Det blir kjedelig, sier Dalen.

– Jeg jobbet en gang i tiden med reparasjon av kopimaskiner. Satt med pinsett og tannlegespeil. Det slutta jeg med, konstaterer Martinsen tørt.

Går av med pensjon

Veteranen fyller 67 år nettopp denne septembermåneden. Pensjonisttilværelsen er like om hjørnet. Dalen er litt redd for at det blir travelt uten makker Martinsen.

– Jeg vet at de prøver å få inn folk, men det er ikke alle som trives i en sånn smie som vi driver her nede. De fleste vil skru Scania med hvite hansker, sier Dalen og gliser.

Men han har alltids plan B.

– Når Stein har tuslet hjemme et par-tre uker er jeg helt sikker på at det bare er å ringe, så kommer han ned igjen, sier Hans Petter Dalen og ler.

Vi har brukt i overkant mye tid på praten. Nå kjører Dalen inn en henger, og Martinsen åler seg under for feilsøking. En defekt fjær bestilles der og da, og er på vei fra TTI før vi rekker å avslutte.

– Det er det jeg sier, det dukker opp noe hele tiden her nede, sier Øyvind Stenersen.

 

Powered by Labrador CMS