Markedssjef Espen Paulseth (til venstre) og sementsjef Bygg og anlegg, Knut Bøvre, gleder seg over at Cat 329E er på plass hos Pon
Markedssjef Espen Paulseth (til venstre) og sementsjef Bygg og anlegg, Knut Bøvre, gleder seg over at Cat 329E er på plass hos Pon

Slusene opp for Cats E-serie

Pons Ole Petter Holene sperret øynene opp da han fikk øye på Caterpillars nye beltegraver 320E på Conexpo i Las Vegas i mars. At den var plasserte på en maskinhenger med Cats nye lastebil NC660 som trekkdyr, la overhode ingen demper på entusiasmen. Cat-duoen trakk tilskuere som bier til honningkrukka.

For Caterpillar, med storutstilling på hjemmebane, var det naturlig å vise de første graverene i E-serien på Conexpo selv om introduksjonen lå noe før tidsskjemaet. Inne i hallen sto også modellene E316 og E336.

Hele E-serien gravemaskiner på belter som går fra 3 til 55 tonn, skal i tur og orden lanseres i 2012. De fleste maskinene over 10 tonn kommer i første halvår, og det gjelder modellene 316E, 323E, 324E, 329E, 336E og 349E.

Førstemann i Norge

Hos Pon er gleden stor over at de 13 første beltegraverne allerede var på plass på Risløkka i Oslo i desember. Alle er av modellen Cat 329E som veier 33 tonn.

Mest glad er kanskje markedssjef Espen Paulseth og segmentsjef bygg og anlegg, Knut Bøvre. De poengterer at salget har startet, og har registrert følgende:

- Kundene har store forventninger til den nye E-serien, og vi har stor tro på at beltegraverne blir en storslager!

E-seriens fellestrekk

Caterpillar har designet hele E-serien slik at maskinene har klare fellestrekk. Hekken er blitt høyere, og maskinen har fått et motorpanser i full bredde. Panseret er uten ekstra kasser/påbygg på hekken, og i tillegg er sidedørene blitt større. Når motorpanser åpnes er det god plass og enkel servicetilgang til motor, kjølere og hydraulikksystem. Cats konstruktører har tenkt helhetlig og praktisk design i sine løsninger.

Hjertet i maskinen er Caterpilars Steg 3B Acert helautomatiserte motorteknologi. Hydraulikken er optimalisert med regenerering av oljen i bomsylinderen, noe som øker effektiviteten med 12-13%. Bedre distribusjon/styring av hydraulikkoljen reduserer tap av krefter, øker maskinens gravekrefter og løftekapasitet, og gir raskere syklustider med  redusert dieselforbruk.

I tillegg har maskinen lavere støynivå.

- Og hva betyr alt dette for føreren, Espen Paulseth?

- At han kan konsentrere seg om å gjøre jobben som er å grave og produsere. Maskinføreren har fått en maskin som selv styrer alle funksjoner og gjør tilværelsen enklere for mannen bak spakene.

Forsiden nå