André Gulholm med SmartROC T35, en mindre utgave av debutmaskinen SmartROC T40 som er levert til AS Oscar Sundquist i Kirkenes. T35 vil bli vist på den ”Lille Fjellsprengningskonferansen” hos Atlas Copco kvelden før Fjellsprengningskonferansen.
André Gulholm med SmartROC T35, en mindre utgave av debutmaskinen SmartROC T40 som er levert til AS Oscar Sundquist i Kirkenes. T35 vil bli vist på den ”Lille Fjellsprengningskonferansen” hos Atlas Copco kvelden før Fjellsprengningskonferansen.

SmartROC-premiere i Kirkenes

- Vi sto foran investering i en ny borevogn, men at det skulle bli verdens første kundeleverte SmartROC T40 var nok mer en tilfeldighet enn god planlegging. Borevognen kom til Kirkenes tirsdag 15. november, vi fikk opplæring om kvelden og påfølgende dag, og torsdag 17. november ble den satt i drift på den nye veien som er under bygging til Russland, sier daglig leder Svein W. Sundquist i AS Oscar Sundquist.

Planlagt eller ikke, leveransen er en fjær i hatten for både entreprenør Sundquist og den norske importøren, Atlas Copco Anlegg- og Gruveteknikk AS. André Gulholm, markedssjef med ansvar for overjordsmaskiner, bobler over av begeistring over at den første SmartROC-maskinen havnet i Norge, og han har mer på lager.

- Vi opplever en boom hos de norske fjellsprengerne og har 14 nye maskiner i bestilling, sier han.

Kraftig satsing

Det er ikke uvanlig at nye borevogner og pallborerigger som lanseres har en tendens til å havne hos norske entreprenører.

Fjellfolket har godt rykte og benyttes ofte i testarbeidet i forskjellige stadier under utviklingen av nye maskiner. Tilbakespill på prototypene fra rutinerte boreoperatører er viktig før maskinene settes i produksjon.

Det har også skjedd med SmartROC-konseptet hvor A&T kjenner til at blant annet Hæhre er blant entreprenørene som har hatt en av borevognene i drift.

At Atlas Copco har hatt nye maskiner under utvikling er kjent. Det skulle bare mangle, for allerede i 2006 ble prosjekt SmartROC satt i gang. I 2008 var de første prototypmaskinene klare, og fra da av er det jobbet systematisk i samarbeid med praktikerne. Et stort antall boreoperatører er invitert inn i de nye hyttene, de har gitt sine kommentarer, og deretter har ingeniørene tilpasset deres hovedønsker i nye SmartRoc T35/T40.

Avløser D7C og D9C

SmartROC kommer i versjonene T35 og T40 og avløser topphammersliterne D7C og D9C. T35 kan benytte både COP 1840 og COP 2540 hammere (20 og 23 kW effekt) for boring i hullområdet opp til 89 mm med T38/T45/T51 borestål. T40 benytter COP 2560-hammeren (25 kW) for 102 mm hull og benytter T45/T51 borestål. Den minste maskinen har spyleluft på 127 l/sek, den største hele 158 l/sek. og begge med 10,5 bars trykk.

- De nye SmartROC-maskinene utmerker seg på tre hovedområder. Ekstremt lavt dieselforbruk, høy driftssikkerhet og de er enklere å operere for maskinføreren, sier Gulholm.

- Tester viser at drivstofforbruket under boring av 89 mm hull i normalt hardt fjell er 50% lavere enn med forgjengerne og med 102 mm hull 45% lavere.

Ny konstruksjon

Den oppsiktsvekkende drivstoffreduksjonen forklares med at de nye borevognene er bygd på felles RSP-plattform (Rig System Platform).

Nøkkelen hos konstruktørene har vært å sørge for at maskinen kun gir det som trengs av energi til den operasjonen som skal utføres. Ingen pumpe går når det ikke trengs, og motorturtallet faller automatisk. Kun variable hydraulikkpumper er benyttet. Hydrauliske sylindre, elektriske moduler og ventilblokkene for oljen er flyttet frem og er fordelt i mindre enheter på strategiske steder ved funksjonen som skal utføres. 65% reduksjon i forbruk av hydraulikkolje medfører også at maskinen klarer seg med en langt mindre oljetank, og det sparer plass. Kompressoren styres etter belastningen, og motorturtallet senkes automatisk.

Drivenheten er Caterpillars 7.1 Tier 4 interim motor.

I tillegg er borevognen blitt langt renere og enklere uten bunter av slanger som henger i galger langs bommen. Slangene er festet i doble tromler, og de trengs ikke å smøres inn med fett for å gli lettere. Antallet meter slanger er redusert med 50% og fittings med 70%.

Ny hytte

Den største revolusjonen er kanskje endringene i førerhytta. Fra fire spaker tidligere er alle funksjoner samlet i de to spakene som er festet på armlene. Oppbyggingen er den samme som i gravemaskinen med de samme funksjoner, mens for eksempel bom/stikke-funksjonen tidligere var på motsatt spak. Endringen betyr at en maskinfører nå kan gå rett fra gravemaskinen, inn i hytta på borevognen og operere begge maskiner på samme måte.

Den andre store endringen er at alle data- og styreprogrammer kan opereres fra en og samme bryter som sitter ved siden av høyre spak. Bryteren skrus til venstre eller høyre, og det enkelte program kommer opp på skjermen. Før måtte føreren bøye seg frem til et panel, trykke forskjellige knapper og lete seg frem til riktige innstillinger. Nå sitter maskinføreren på samme plassen og skrur på en bryter.

Videre har maskinen fått en ny lagringsenhet for boredata.

Den har radiostyring som kan opereres fra hytta eller utenfra. Borevognen kan også utstyres med Atlas Copcos "silent kit" som pakker inn materen og demper støyen effektivt.

Automatisk stangskifte er standard. Med syv pluss en stang kan det bores til 35 meter hulldybde. Bommen har 5,5 meter rekkevidde forover for vertikalboring og 7,6 meter i høyden for horisontalboring. Borevognen er godt utstyrt med i alt 8 LED-lys.

Forsiden nå