Thomas Edvardsen (Hesselberg Maskin, f.v) solgte den første Komatsu hybridgraveren HB215LC-1 til Morten Gultvedt (ved siden av). Til høyre er Hesselberg Maskin-selger Even Furuseth og Gultvedts maskinfører Aleksander Hansen i svart genser.
Thomas Edvardsen (Hesselberg Maskin, f.v) solgte den første Komatsu hybridgraveren HB215LC-1 til Morten Gultvedt (ved siden av). Til høyre er Hesselberg Maskin-selger Even Furuseth og Gultvedts maskinfører Aleksander Hansen i svart genser.

- Sparer 35 % drivstoff

NORDSTRAND (AT.no) - At denne graveren sparer 35 % drivstoff er realistisk, sier Morten Gultvedt.

Morten Gultvedt i Gultvedt Entreprenør AS var den første i Norge som kjøpte Komatsus nye hybrid-gravemaskin, HB215LC-1. Maskinen ble levert i mai, og nå har den gått rundt 500 timer.

- Maskinen har en litt uvant motorlyd (pga. hybriddrift, red.anm), men det er en del av utviklingen. Ellers er dette som en hvilken som helst annen 20-tonner bortsett fra at den bruker mindre diesel. 35 % reduksjon er realistisk, fra 18-19 liter til ca. 11, sier Gultvedt.

Tallene er hentet fra Gultvedts egen maskinpark. Han sammenligner hybridgraveren med en annen 20-tonner (av et annet merke) i maskinparken sin.

- Spares inn på tre-fire år

Hybridgraveren koster mer i innkjøp, og serviceavtalen er tre kroner dyrere pr. time enn en tradisjonell graver i samme vektklasse.

- Vi merker at interessen for hybridgraveren er stor her i Norge, men antallet solgte maskiner er ikke i samme takt. Teknologi koster, og målet vårt er at innkjøpsprisen skal «rettferdiggjøres» etter tre-fire år, sier salgs- og markedsdirektør Thomas M. Edvardsen i Hesselberg Maskin.

Gultvedt tror maskinen er «innspart» etter tre år, og når han skal vurdere fremtiden for hybridteknologien er han klokkeklar:

- Jeg tror nesten alle gravemaskiner ser slik ut om 10-15 år. Jeg innrømmer at jeg var skeptisk til investeringen, men langt mer før jeg fikk maskinen enn jeg er nå, sier Gultvedt.

Sparer på sving

I korte trekk har hybrid-graveren meget rask svinghastighet, og under nedbremsing konverteres kraften som oppstår til ny energi som igjen fører til lavere drivstofforbruk og utslipp.

- Ved optimal bruk, altså 180 graders sving og lasting, er det enda mer å hente, sier Gultvedt.

Komatsu opererer med at man kan senke drivstofforbruket med opptil 40 % under optimal utnyttelse. Det er imidlertid svært sjelden at en entreprenør kun kjører på én måte, og at denne samtidig er optimal. Derfor opererer Thomas Edvardsen og Hesselberg Maskin med 25-30 % lavere drivstofforbruk for hybrid-maskinen.

PS: Hesselberg Maskin har solgt hybrid-maskin nummer to til Tommy Elnes fra Hakadal.

 

Forsiden nå