- Vi oppnådd betydelig kostnadsbesparelse for våre kunder uten at det går ut over ytelse eller produktivitet, sier Claes Nilsson, president i Volvo Trucks.
- Vi oppnådd betydelig kostnadsbesparelse for våre kunder uten at det går ut over ytelse eller produktivitet, sier Claes Nilsson, president i Volvo Trucks. (Foto: Volvo Trucks)

Sparer drivstoff med motorforbedringer

Volvo «slutter aldri å søke etter nye måter for å redusere drivstofforbruket for sine lastebiler», opplyses det i en melding fra selskapet.

Volvo Trucks' oppgraderte D11 og D13 dieselmotorer for Volvo FH, FM og FMX overholder de nye Euro 6d-kravene og inkluderer flere forbedringer som gjør at transportoperatører får reduserte drivstoffkostnader. Dette opplyser Volvo i en pressemelding.

- Med tanke på at drivstoff utgjør omtrent en tredel av transportfirmaenes utgifter, slutter vi aldri å søke etter nye måter for å redusere drivstofforbruket for våre lastebiler. Denne gangen, ved hjelp av ulike mindre forbedringer, har vi oppnådd betydelig kostnadsbesparelse for våre kunder uten at det går ut over ytelse eller produktivitet, sier Claes Nilsson, president i Volvo Trucks.

Programvare og overflatebelegg

Den nye Euro 6d-forordningen skal sikre at kjøretøyene overholder utslippskravene ved normal bruk. Blant Volvo Trucks’ tiltak for å innfri disse strengere utslippskravene, er ny programvare for motoren, samt forbedret overflatebelegg i eksos-etterbehandlingssystemet.

Den oppgraderte D13 dieselmotoren bruker også en ny VDS-5 oljetype med lav viskositet og nye oljeskraperinger på stempelet som reduserer drivstofforbruk og indre friksjon. Motoren på 500 hk sparer dessuten ytterligere drivstoff ved at den har samme trykkforhold som variantene på 460 og 420 hk.

I-See

Programvaren I-See bruker kartdata for å registrere kjørerutens topografi, og tar seg av girvalg, akselerasjon og bremsing. Den er laget for å utnytte lastebilens bevegelsesenergi på best mulig måte, og den er forbedret gjennom flere oppgraderinger, blant annet en ny strategi for girvalg og selektiv tomgang, noe som gjør at funksjonen I-Roll kan brukes mer effektivt.

- Disse oppdateringene vil bidra til at våre kunder er sikret når det gjelder den nye utslippsforordningen, samtidig som de forbedrer drivstoffeffektiviteten på Volvo-lastebilene FH, FM og FMX, sier Claes Nilsson.

Forsiden nå