LETTERE: Ute langs veien skiller den seg ikke så mye ut, men Bjerkestuen Transports nye 4-akslede Volvo FH540 er 850 kilo lettere på grunn av at man har valgt pusher.
LETTERE: Ute langs veien skiller den seg ikke så mye ut, men Bjerkestuen Transports nye 4-akslede Volvo FH540 er 850 kilo lettere på grunn av at man har valgt pusher. (Foto: Espen Braata)

Sparer vekt med annen løsning

MAURA (AT.no): De fleste 4-akslede krokbiler har tridem. Bjerkestuen Transport har valgt boggi og ­pusher-aksling på sin nye Volvo FH540. Det blir det vektbesparelse av.

Det bevisste valget er en direkte konsekvens av ønsket og behovet for mest mulig nyttelast. Bilen går mye på kjøring med levering av sand til barnehager og andre offentlige uteområder.
På denne bilen sitter det også en 24 tonnmeters Hiab-kran med seks utskyv og en rekkevidde på 16 meter.
Det, sammen med 20 tonns krokløft fra Multilift, gjør at bilen blir tung nok.
- Jeg hadde først tenkt på Volvos løftetandem og pusheraklsling. Samtidig kjører vi for det aller meste på vei, og har ikke hatt problemer med å komme frem med løfteboggi heller, sier Jon Arild Bjerkestuen.
Fra venstre: Jon Arild Bjerkestuen, sjåfør Tommy Hortemo (som kjører den nyeste bilen) og lærling og sjåfør Sten Niklas Bjerkestuen trives med de nye Volvo'ene. Foto: Espen Braata

Lettere

Løsningen han valgte, ble 850 kilo lettere enn om han hadde valgt en tradisjonell tridem-løsning.
En annen bonus er, ifølge Bjerkestuen, at hans bil ble en billigere løsning. I tillegg krever den mindre vedlikehold.
Også på den gamle bilen som den nye Volvo’en erstatter, hadde han den samme akselkombinasjonen.
Fleksibiliteten var også viktig. Bilene brukes til mange typer kjøring. På mange av de kommunale veiene denne bilen skal kjøre på, er det bare 6 tonns akseltrykk. Dermed blir hver eneste spart kilo viktig.
- Du klarer aldri å få den helt optimale bilen for alt vi driver med. Derfor må det gjøres noen kompromisser, sier Jon Arild Bjerkestuen.
PUSHER: Løsningen med pusheraksling og løfteboggi er ikke den vanligste kombinasjonen. Foto: Espen Braata

Fleksible

Vinterstid brukes mange av bilene på brøyting og salting. Også den nye bilen brukes på brøyting og er rigget for det med brøyteplate og opplegg for strøer.
Fire lastebiler og to traktorer er i brøyteberedskap hele vinteren.
Erfaringen til Bjerkestuen er at han vinner mye kjøretid på å bruke krokkasser. Hvis logistikken med nok kasser på riktige steder er i orden, kan bilen kjøre mens kassene lastes og losses. Selv om påbygget er langt både med stor kran og krokløft, passer det med 5,60-meters krokkasser.

Første Volvo

Firmaet han driver ble startet av faren. De har seks lastebiler som går i fullt program, i tillegg til noen reservebiler.
Begge de to krokløftbilene han har, er nå Volvo’er. Den første fikk de sommeren 2016, og den nye 4-akslede ble tatt i bruk vinteren 2017/2018.
Da den første av disse to Volvo’ene ble kjøpt, var det første gang det kom en ny Volvo inn på tunet siden 1984.
- Volvo har gjort en veldig god jobb og tatt oss på største alvor med disse to nye bilene. Og produktet fungerer svært bra, sier Jon Arild Bjerkestuen.

Forsiden nå