Renault Kangoo ZE kommer i tre versjoner, kort og lang varebil (som på bildet) og som lang personbil.
Renault Kangoo ZE kommer i tre versjoner, kort og lang varebil (som på bildet) og som lang personbil.

Spennende fremtidssatsing

Allerede i 2012 regner Renault med å produsere mellom 20.000 og 30.000 elektriske Kangoo ZE.

Som første varebilprodusent planlegger Renault masseproduksjon av elektrisk drevne biler. ZE-versjonen som ble lansert under IAA sist høst, produseres side om side med de øvrige drivstoffalternativene tilgjengelig i Kangoo.

- I teorien kan vi produsere 100% elektriske Kangoo ZE fra i morgen. I øyeblikket er fabrikken tunet slik at hver 12. bil på samlebåndet kan være en elektrisk utgave, men dette kan enkelt utvides dersom etterspørselen øker, sier fabrikksjef Antoine Doucerain ved Renaults Maubeuge-fabrikk.

Holder prisen nede

For å få plass til batteripakken har det ikke vært nødvendig å utvikle noen nye basiskomponenter, men kun sette sammen bunnplatekomponentene i en ny kombinasjon. Dette har redusert utviklingskostnadene, og prisen på bilen kan holdes nede.

I Frankrike starter prisen på 20.000 euro (155.000 kroner). Batteripakken må leies/leases, og prisen her er 75 euro eks. moms pr. måned. Dette gjelder ved avtaler for 48 måneder/15.000 km pr. år. Inkludert i batterileien ligger også en veihjelpspakke som skal dekke problemer knyttet til bilen, motoren eller batteriet. Veipakken innbefatter også hjelp for å komme frem til nærmeste ladestasjon dersom man skulle gå tom for strøm.

Batteriene har en ladetid på 10-12 timer. Renault har foreløpig ikke lagt opp til noen hurtiglading, men derimot ser Renault for seg et system for bytte av batteripakke, noe som skal være unnagjort på 3 minutter.

Det er allerede noen slike stasjoner, blant annet i Israel og Danmark.

Motoren er en 44 kW/60 hk elektrisk motor med et dreiemoment på 226 Nm fra start. Med batteripakken på 22 kWh oppgir Renault en rekkevidde på 170 km, men under gitte forutsetninger kan rekkevidden være hele 200 km. Ved dårlig vær, tøft terreng, eller om føreren har en sporty kjørestil, kan rekkevidden falle helt ned til ca. 80 km.

Kjøreinntrykk

Prøvekjøringen av Kangoo ZE var lagt utenfor Lisboa i et område med mye kupert terreng. Selvfølgelig er støynivået, spesielt i moderate hastigheter, mye lavere enn man er vant til. Deretter er det kjørestilen som trenger litt tilvenning. Med en elektrisk bil har motoren fullt moment øyeblikkelig, og det krever en litt annen bruk av gasspedalen. I tillegg starter bilen å lade idet gassen slippes og bilen går over i trillemodus. For Kangoo betyr det i praksis at bilen bremser ganske kraftig med en gang, og om kjøringen planlegges, er bruk av bremsepedalen nesten overflødig. Selv i bratte nedoverbakker er det nødvendig å benytte gasspedalen for at bilen skal opprettholde farten.

Under vanlig landeveiskjøring er det stort sett som å kjøre en vanlig Kangoo med automatgir, men uten motorstøy. Vind og hjulstøy er tilnærmet lik. En egen lydmodul kan bestilles, slik at bilen også produserer støy under lav hastighet for at fotgjengere skal høre at det kommer et kjøretøy.

Tre versjoner

Kangoo ZE vil bli tilgjengelig i tre forskjellige versjoner, kort varebil, lang varebil og lang personbil. Bilen kommer til Norge i løpet av 2012, men i skrivende stund er norske priser ennå ikke klare.

Det finnes en egen ECO-knapp som gjør at bilen vil få ca. 10% lengre rekkevidde. Knappen reduserer både moment og hastighet på kjøretøyet. For å spare ytterligere energi finnes det en timer som vil forhåndsvarme/kjøle bilen når den er plugget i el-nettet. Hensikten er å unngå å benytte den medbragte batterikapasiteten til dette formålet.

For våre nordiske klimaforhold leveres også en 5 kW varmer som kan benytte B30 biodiesel, eller vanlig diesel. En 13-liters dieseltank vil være påkrevd dersom tilleggsvarmer skal monteres.

Alt i alt er dette kanskje det mest spennende elektriske konseptet på markedet pr. dags dato siden det ikke er noen begrensninger på hvem som kan kjøpe bilen. Grunnprisen bør være overkommelig ettersom den ikke vil være vesentlig høyre enn for konvensjonelle dieselbiler. Drivstoffet vil være vesentlig rimeligere. Ifølge Renaults opplysninger vil drivstoffprisen bli mellom 5 og 10 ganger rimeligere enn konvensjonelt drivstoff.

 

Forsiden nå