Et finsk entreprenørselskap var blant de første som monterte en Hitachi EX2500 på en av sine mudringslektere.
Et finsk entreprenørselskap var blant de første som monterte en Hitachi EX2500 på en av sine mudringslektere.

Spesialbygd Hitachi-kjempe til Secora

Ifjor solgte Nanset Standard sin største Hitachi-graver noensinne, 250-tonneren EX2500. I mars ankom kjempen Nanset-anlegget i Larvik fordelt på et 50-talls kolli. Nå er arbeidet igang med å spesialbygge mudringskjempen som skal være seileklar for Secora AS i januar.

Secora AS (utskilt fra Kystverket) er spesialister på blant annet utdyping av havner og farleder, bygging og vedlikehold av kaianlegg, undervannssprengning og miljømudring. Den nye Hitachi-kjempen skal monteres på selskapets gravelekter/mudderapparatet "Transport052"på 888 tonn (bygd i Russland i 1998).

Spesialavdeling

Før Hitachi-kjempen setter sjøbein på den56 mlange og14 mbrede gravelekteren, skal Nanset Spesialproduksjons dyktige sveisere og mekanikere gjøre maskinen sjøklar for oppdrag over hele Norden, som er Secoras nedslagsfelt. Spesialavdelingen hos Nanset med 16 ansatte ble opprettet for 3-4 år siden, og Nanset har i løpet av de siste fem årene levert ca. 20 spesialbygde gravemaskiner for båtmontering.

Båtversjon på 190 tonn

Secoras nye kjempe skal slankes før den mønstrer på. Bakgraveren vil bli fastmontert uten undervogn, det innebærer et "vekttap" på ca. 60 tonn. Men med matchvekt på ca. 190 tonn,50 liters16-sylinder Cummins-motor på 1400 hk og hydraulikkapasitet på 4x375 l/min. vil Hitachi-maskinen ha krefter nok til å hanskes med oppgavene den settes til. Blant annet skal maskinhydraulikken betjene hev/senk av gravelekterens tre støttebein på31 meter.

Forlenget bom

Den nye Hitachi-maskinen skal erstatte en 11 år gammel Komatsu PC 1800-6 (145 tonn u/understell) med 26.000 timer på telleren. Denne maskinen har en mudringsdybde på15 m, mens nykommeren får en maks. mudringsdybde på ca.20 meter.

Dette oppnås ved at maskinens standardbom på 9 mforlenges til 13,5 m, samt at Nanset-spesialistene lager ei stikke på 11,5 m. I tillegg skal det sveises ei stikke på 7,5 m, samt at standardstikka på 4,2 mfølger med på lasset. Det gjør også ei spesialkonstruert og engelskprodusert MST-skuffe på 8 m 3.

Skreddersøm

Nanset Spesialproduksjon med sine 16 ansatte holder til i eget spesialverksted som internt omtales som Ibsen-huset, oppkalt etter avdelingens daglig leder, Jan-Ivar Ibsen (45). Han er ikke i slekt med den mer berømte Ibsen, men 45-åringen tilbringer også mye av arbeidstiden bak skrivebordet, ikke med skriving, men med tegning.

- Vi skreddersyr maskinløsninger etter kundens ønsker. Vi har avanserte konstruksjons- og beregningsprogrammer til å hjelpe oss. Vi kan ved hjelp av disse programmene styrketeste hver eneste millimeter på konstruksjonen før vi gir oss i kast med stålplater og sveisutstyr, sier Ibsen som opplyser at 13 av avdelingens 16 ansatte er involvert i byggingen/monteringen av den store Hitachi-maskinen.

Ekstra pongtong

Per Ove Nilsen er maskiningeniør i Secoras datterselskap, Secora Maskin AS (Svolvær). Han er leder for Hitachi-prosjektet og vil følge ombyggingen og monteringen av maskinen helt frem til sjøsettingen i Larvik i slutten av januar.

- Vi må også foreta noen ombygginger av gravelekteren. Maskinen skal fastmonteres i baugen på lekteren, og for at den skal klare den økte maskinvekta, må vi bygge på en ekstra pongtong for økt oppdrift. Dette byggearbeidet skal utføres på et verft i Sverige. Akkurat nå utfører gravelekteren et oppdrag i Gävle i Sverige hvor vi har et mudrings-/sprengningsoppdrag på ca. 200.000 m 3. Når dette og ombyggingsarbeidet er ferdig, setter lekteren kurs for Larvik, sier Per Ove Nilsen.

Secora AS ble etablert i 2005 da Kystverkets produksjonsenhet ble skilt ut i eget aksjeselskap (eies av Nærings-/handelsdepartementet). Selskapet har siden etableringen økt sin omsetning fra 108 mill. kroner til 287 millioner (2008).

Forsiden nå