Stian Østby (29) skal representere de norske fargene under Europa-finalen av Scanias Young European Truck Driver-konkurranse i oktober. Til høyre konferansier, Arild W. Johansen, redaktør i Bladet Norsk Transport, NLFs medlemsblad.
Stian Østby (29) skal representere de norske fargene under Europa-finalen av Scanias Young European Truck Driver-konkurranse i oktober. Til høyre konferansier, Arild W. Johansen, redaktør i Bladet Norsk Transport, NLFs medlemsblad.

Stian vant plass i Europa-finalen

Tømmerkjører Stian Østby (29) fra Sør-Odal i Hedmark tok innersvingen på samtlige konkurrenter og sikret seg plass i den europeiske Young European Truck Driver-finalen gjennom å gå til topps i den norske finalen 21. august. 

Den 8. og 9. oktober måler 29-åringen krefter med 17 andre europeiske sjåfører i Södertälje. Vinneren stikker av gårde med førstepremien, en splitter ny Scania R-serie trekkvogn.

Som den eneste av finalistene har Østby deltatt i samtlige norske finaler (2003, 2005, 2007). At det var en verdig vinner av årets norske finale, var det liten tvil om, og han vant med god margin.

- Det var nok en fordel at jeg visste hva jeg gikk til. Jeg forholdt meg rolig og var ikke nervøs, sier sjåføren som kan smykke seg med tittelen "Norges dyktigste" (under 35 år). For selv om det var et Scania-arrangement, er konkurransen åpen for alle, og Østby selv kjører Volvo FH12 460 til daglig i enkeltmannsforetaket Stian Østby Transport. Han kjører tømmer for Glommen Skogeierforetak og ferdes hovedsakelig på Østlandet.

- I Södetälje gjelder det bare å "kline til". Jeg er ikke interessert i å dra til Sverige for å floppe, så det er om å gjøre å bruke tiden frem til Europa-finalen godt, sier Østby. Mens han gjorde unna seiersintervjuet med A&T, stilte Scanias demokjører Vidar Fagersand seg i rekken av gratulanter, og intensive kjøretimer ble avtalt.

Ikke bare kjører Østby et annet merke til daglig, minst like uvant var kombinasjonen.

- Jeg er vant til å kjøre med bil og henger, da blir det uvant å kjøre semi, sier han. At han dessuten er vant til manuelt gir og i konkurransen kjørte med Scanias automatiserte girskiftesystem Opticruise, gjør ikke seieren mindre imponerende.

Selv om han syntes manøvreringsøvelsen var finaleprogrammets vanskeligste øvelse, tror han det var der han sikret seieren.

- Det var krevende, spesielt "garasjen", der var det både mørkt og trangt, forteller han.

Bodd under samme tak

Scanias Nina Paaske Hage, prosjektkoordinator for den norske konkurransen, forteller at nærmere 300 sjåfører deltok i konkurransen. Mesteparten deltok kun i den teoretiske delen, mens ca. 70 gikk videre til praktisk kjøring. Av disse gikk 11 videre til den nasjonale finalen på Kløfta 21. august.

Finalistene ble testet både i økonomikjøring, "sjekk av bil før kjøring" (feilsøking) og presisjonsmanøvrering. Sistnevnte øvelse skjedde på en "hinderbane" med en rekke øvelser.

Arnstein Ølstadløkken fra Stryn som kjører for Thor Tenden Transport AS, var Østbys nærmeste utfordrer på Kløfta. Tredjemann ble Frode Fallet fra Auli som til daglig kjører for Felleskjøpet på Østlandet gjennom sitt eget foretak, Fallet Transport.

Både Ølstadløkken og Fallet vant tur til Södertälje for å overvære den internasjonale finalen. For Fallet innebærer det å heie på sambygdingen Stian Østby. Begge to har nemlig røtter i Nes i Hedmark.

- Stian vokste faktisk opp i det samme huset som jeg bodde i de første par årene etter at jeg ble født, sier Fallet lattermidlt.

Over 40.000

Totalt er det over 40.000 deltakere i Young European Truck Driver 2010, opplyser Stefan Lindblom, vice-president Brand & Marketing.

- I Europa er det i år med 18 land, mot 27 i 2007. Årsaken er at mange av markedene fortsatt sliter. Totalt har det vært med 17.500 sjåfører fra Europa, mens oppslutningen i et land som Brasil har vært helt vanvittig. Der har over 25.000 sjåfører deltatt, sier Lindblom. Han kan fortelle at Scania på verdensbasis "svir av" nærmere 40 millioner svenske kroner på konkurransen.

Konkurransekonseptet ble klekket ut i 2001, som et svar på EUs mål om å bedre trafikksikkerheten, redusere trafikkulykker og øke interessen for sjåføryrket.

- Scania har sjåføren i fokus. Det er sjåføren som bestemmer hvordan bunnlinjen skal se ut, blant annet gjennom kjørestil. Hvordan sjåføren opptrer bak rattet, har direkte innvirkning på drivstofføkonomien. Sikkerhetsaspektet er også viktig, samt det å heve statusen til sjåføryrket, sier Lindblom.

Forsiden nå