Jernbaneverkets Utbyggingsdirektør, Harald Nikolaisen, snakker til de 230 deltakerne på Follobane-konferansen om framtidige planer for jernbaneutbygging i Norge.
Jernbaneverkets Utbyggingsdirektør, Harald Nikolaisen, snakker til de 230 deltakerne på Follobane-konferansen om framtidige planer for jernbaneutbygging i Norge.

Stor internasjonal interesse for Follobanen

Da Jernbaneverket nylig avholdt en internasjonal konferanse om det store prosjektet, var over 60 utenlandske selskap og fire ambassader representert.

Follobanen

Konferansen ble brukt til å sondere terrenget rundt i dobbel forstand. Det var få spørsmål fra entreprenørene i plenum. Spørsmålene og dialogen kom etterpå. De store selskapene hadde avtalt individuelle møter med representanter for de fire delprosjektene, Oslo S, Tunnel, Jernbaneteknikk og Ski stasjon.

Grunnlag for prekvalifisering

-Enkeltmøtene har vært nyttige, sier assisterende prosjektdirektør Anne Kathrine Kalager til AT.no.

-Det er ennå for tidlig å trekke konklusjoner, men den internasjonale leverandørdagen har vært bra for Follobanen og bra for markedet, som nå har grunnlag for å starte forberedelsene før prekvalifiseringen begynner i slutten av første halvår 2013, sier hun videre.

Samarbeid over grenser

I tillegg til entreprenører fra sju europeiske land, var også de store norske representert: AF Gruppen, Hæhre Entreprenør, Leonard Nilsen & Sønner, Peab Anlegg, Skanska Norge, Veidekke Entreprenør og NCC Construction.

På store prosjekter som Follobanen trenger man å samarbeide. Det var tilløp til alliansebygging.

- Vi vet at norske og utenlandske aktører snakker sammen og de bruker en dag som denne som en møteplass for å bygge allianser, sier Utbyggingsdirektør Harald Nikolaisen i Jernbaneverket til Byggeindustrien.

Follobanen inn mot Oslo S.
Follobanen inn mot Oslo S.

 

Intercityutbygging

Bakteppet for den store interessen er både Follobanen og muligheten for å delta i en full Intercityutbygging senere.

-Vi har hele tiden sagt at hvis vi skal klare å gjennomføre en full Intercityutbygging trenger vi et større leverandørmarked. Det er vi i ferd med å få til. Det er stor interesse for Follobanen og vi ser at flere ønsker å posisjonere seg for en eventuell Intercityutbygging, sier Nikolaisen til byggeindustrien.

(Last ned vedlegget under for å se hvem som var på den internasjonale Follobane-konferansen)

Forsiden nå