Produkt kategorisjef Stian Poupa-Sundt (t. v.) og produktsjef Morten Stenseth med et lite utvalg hansker, sko, arbeidsbekledning og ikke minst synlighetstøy.
Produkt kategorisjef Stian Poupa-Sundt (t. v.) og produktsjef Morten Stenseth med et lite utvalg hansker, sko, arbeidsbekledning og ikke minst synlighetstøy.

Stor på bekledning og HMS

Det er et stort og økende marked for arbeidstøy, arbeidssko, hansker og HMS-produkter i Norge. Würth alene omsetter slike produkter for 100 millioner kroner i året.

Dette innebærer at 10% av det multinasjonale selskapets omsetning i Norge ligger på slike produkter. Av dette igjen selger selskapet arbeidshansker for rundt 20 millioner kroner i året til norske brukere. Alt tyder på at markedet for alt slags arbeidsbekledning og sikkerhetsutstyr vil øke i tiden som kommer.

Produkt kategorisjef Stian Poupa-Sundt og produktsjef for nettopp den type produkter vi her skriver om, Morten Stenseth, tar imot Anlegg&Transport i Würths hovedanlegg på Gjelleråsen utenfor Oslo. Butikken ved anlegget bærer preg av at arbeidsbekledning og sikkerhetsutstyr er viktig for store deler av næringslivet, ikke minst innenfor bransjer som bygg/anlegg og transport.

Økende bevisstgjøring

- Det er en økende bevisstgjøring omkring betydningen av komforten under arbeid og sikkerheten på arbeidsplassen, sier Stenseth.

- Ta en som arbeider på et veianlegg. Han skal arbeide ute i nær sagt alt slags vær fra bitende vinterkulde til nærmere 30 varmegrader om sommeren. Det er klart det er viktig at han har arbeidstøy som holder ham passe varm og komfortabel uansett vær, og han må kunne bevege seg og arbeide så behagelig og ubesværlig som mulig. I tillegg skal sikkerheten ivaretas. Dels gjøres det ved valg av klær og sko, men også av hjelm og fremfor alt synlighetstøy som gjør at han blir sett av alle andre. Særlig de siste fem årene har det skjedd en sterk utvikling på dette området her i landet, og vi ligger både 10 og 15 år foran mange andre land i Europa når det gjelder å ivareta arbeidstageren på denne måten.

God design

- En annen årsak til at vi og våre konkurrenter selger arbeidstøy i økende grad, er at slik bekledning er blitt stadig penere og mer moteriktig, sier Poupa-Sundt. - Det legges stadig større vekt på design. Idag er man like nøye på design av arbeidstøy som sportsbekledning. Folk liker å ta seg pent ut på jobb og er mer motebevisste også i en slik sammenheng. Det gjelder særlig yngre medarbeidere, men det smitter nok også over på andre.

- I tillegg til dette ser stadig flere arbeidsgivere verdien av profilering på arbeidstøyet, sier Stenseth. - Sammen med vår samarbeidspartner innenfor profilering har vi utviklet et system som gjør det enkelt å få logo og eventuell tekst på tøyet. Alle våre butikker har utstyr for dette. Vi holder oversikt over kundenes tøy og profilering, og det er enkelt å etterbestille bekledning med logo eller annen profilering, helt ned i et stykktall på ett. På denne måten blir medarbeidere med pent arbeidstøy en fin egenreklame for det enkelte firma.

Om Würth

Würth har 36 egne butikker i landet. Dette nettet blir stadig tettere, og i løpet av få år vil man være oppe i nærmere 50. Butikkene står for rundt 30% av omsetningen. I tillegg har selskapet rundt 300 selgere fordelt på 200 for bygg og anlegg og 100 for bilverksteder. Dessuten omsettes produktene gjennom e-handel og et eget kundesenter som både supplerer selgerne og om nødvendig selger direkte. Totalt har Würth rundt 500 ansatte i Norge. Av et omfattende vareutvalg er andre store produktgrupper festemateriell og elektroverktøy.

På verdensbasis er Würth til stede i nærmere 90 land med rundt 400 selskaper. Arbeidsbekledning og sikkerhetsutstyr produseres en rekke steder i verden, deriblant Norge. Produktutvalget som leveres i Norge er omfattende, hvorav noe er patentert, og fyller to innholdsrike kataloger.

Forsiden nå