Hovedbommen på AC 300-6 All Terrain er på 80 meter og gir en arbeidshøyde på 78 meter. (Foto: Klaus Eriksen)
Det ble produsert ca. 1000 av forgjengeren til AC 45 City som helt klart blir en viktig maskin for Demag. (Foto: Klaus Eriksen)
AC 55-3 i oppgradert utgave ble vist på arrangementet i Tyskland. (Foto: Klaus Eriksen)
Den oppgraderte AC 100-4L har «lastebilbredde» på kun 2,55 meter. (Foto: Klaus Eriksen)

Storlansering av Demag-kraner

ZWEIBRÜCKEN (AT.no): På et stort arrangement i tyske Zweibrücken nylig lanserte Demag to nye kraner, samt oppgraderinger på flere maskiner.

Demag er eid av Terex som kjøpte den tyske kranprodusenten for noen år siden. Med oppkjøpet ble navnet endret til Terex, men på Bauma for et par år siden ble det kjent at det gamle Demag-navnet hentes tilbake igjen. Nå kommer nye maskiner ut fra fabrikkene med jevne mellomrom som Demag-kraner.

AT.no var nylig på lanseringen av to nyheter på et arrangement der Terex/Demag hentet kunder fra hele verden og holdt show gjennom en hel uke.

Ny kompakt kran

En av de store nyhetene i Zweibrücken, er den kompakte tre-akslede Demag AC 45 City. Demag lanserte sitt City-konsept i 1996 med AC 25 City, og allerede året etter kom AC 40 City som det er produsert over 1000 enheter av helt til nå. Konseptet bygger på små dimensjoner og én førerkabin både til transport og løfteoppdrag.

AC 45 City har 45 tonns løftekapasitet og er kun 8,68 m lang, 2,55 m bred og 3,16 m høy. Høyden kan reduseres til under tre meter og gjør maskinen høyaktuell for bruk innendørs. Bommen er kun 7,8 meter lang, noe som også gjør den velegnet til oppgaver innendørs, for eksempel montering av traverskraner. Bommens totallengde med fullt utskyt er 31,2 meter. En annen fordel som trekkes frem av Demag, er stor fleksibilitet i konfigurasjonene. For eksempel 1,3 meters «montasjespiss» for last opptil 25 tonn, eller med treskivet krokblokk med seks wireparter. Og med vippbar jib på 7,1 eller 13 meter, får man en rekkevidde på hele 44,2 meter.

AC 60-3 kan utstyres med 16 meter forlenger.
AC 60-3 kan utstyres med 16 meter forlenger.

AC 45 City kommer også med aksellast-indikator, krokhøyde-indikator, cruise-kontroll og kamera-løsninger for å se last, krok, heising av lasten og rygging av maskinen. Radiostyring og oppbevaringsrom finnes også på den nye City-kranen. Maskinen er utviklet for å holde seg under 12-tonns aksellast med en totalvekt på 34 tonn når den er lastet opp med alt utstyret. Ved å redusere motvektene, kommer kranen seg under 12-tonnsgrensen. Fjernes motvektene helt, veier kranen 26 tonn. Motor er for øvrig en MTU (Steg IV) på 353 hk, med start/stopp-funksjon for å få ned tomgangskjøringen.

300-tonner

Den andre store kran-nyheten er den seksakslede AC 300-5 All Terrain med 300 tonns løftekapasitet. Bommen er 80 meter, og gir føreren en mulig arbeidshøyde på 78 meter uten å montere jib. I fullt strekk kan kranen løfte 15 tonn, noe Demag selv påpeker er best i klassen for disse maskinene. AC 300-6 er den minste i Demag-rangen som kan utstyres med lang vippejib som gir en imponerende rekkevidde på 118 meter og gjør kranen velegnet for løfting over tak.

Kranens dimensjoner er 15,3 meter i lengden og 3 meter i bredden. Alle hjulene er styrbare for enklere fremkommelighet på trange steder. Maskinen er dimensjonert for å klare 12 tonns akseltrykk og transporthastighet opptil 85 km/t. Den klarer også 10-tonns akseltrykkgrensen ved å fjerne motvekter/bom, eller ved å benytte dolly under transport.

Kranen har kun én motor med start/stopp-funksjon for å redusere drivstofforbruket og servicekostnader. Demag har også valgt å benytte mange deler på den nye kranen som er felles med selskapets fem-akslede kraner. Dette for å redusere antallet reservedeler, gi raskere deleleveranser og reduserte kostnader.

Nytt styringssystem

En av de virkelige store nyhetene til Demag er det nye IC-1 Plus styringssystemet. Systemet beregner hvor langt ut man kan gå med lasten som er i kroken og i +- 30 graders sving. Systemet kalkulerer også inn hvor langt støttebeinene er trukket ut, og de kan være trukket ut i ulike lengder. Føreren ser på en skjerm i hytta om man er i «grønn sone» eller om man nærmer seg «rød sone». Bildet endrer seg i realtid ut fra hvilken vei overvognen snus, eller om bommen eller last senkes/heises. Løsningen betyr at føreren får maks. utnyttelse av kranens kapasitet, og at ikke kapasiteten begrenses i ale retninger ut fra en beregning hvor lavest mulig kapasitet settes som premiss. Systemet har også automatisk veiing av motvektene som føreren må bekrefte med et tastetrykk. IC-1 Plus fungerer også både ved bruk av henger/ekstraaksel og når man skyter ut/inn teleskopbommen.

Dette styringssystemet leveres som tilleggsutstyr til alle Demag-modellene og koster ekstra.

Satt i produksjon

Tidligere i år lanserte Demag de terrenggående kranene AC 55-3 og AC 60-3. Nå er begge de tre-akslede maskinene satt i serieproduksjon. Kranene har et automatisk system for montering av motvekter. Begge kranene har 50 meters teleskop hovedbom, og AC 60-3 kan utstyres med en 16 meters forlenger.

Demag melder også at AC 100-4L All Terrain nå kommer i en oppgradert utgave. Den fireakslede maskinen har «lastebilbredde» på kun 2,55 meter. Hovedbommen er 59,4 meter lang og totalt 69,5 meter med forlenger. Med IC-1 Plus-styringssystemet kan 100-tonneren klare seg med mindre motvekter som også gir utslag på transportkostnadene.

Forsiden nå