NY: Eivind Risa har kjørt den nye Cat 320 Next Gen Hex-graveren i flere uker og trives i sin nye arbeidsplass.
NY: Eivind Risa har kjørt den nye Cat 320 Next Gen Hex-graveren i flere uker og trives i sin nye arbeidsplass. (Foto: Espen Braata)

Største Cat Next Gen Hex-kunde

SOLA: I 2018 byttet Stangeland Maskin ut 59 store anleggsmaskiner, og hele 38 av disse er Caterpillar som Pon Equipment har levert. 23 av disse igjen er av typen Next Gen Hex, de splitter nye Cat-maskinene med «bøttevis» av integrert teknologi, noe som medførte at Stangeland er Norges største Next Gen Hex-kunde.

Å bytte deler av maskinparken er en del av hverdagen for Stangeland Maskin. Hele parken til entreprenøren med hovedkontor på Sola utenfor Stavanger, teller rundt 250 anleggsmaskiner.

Disse kjøres ca. 10.000 timer før de byttes ut. Ifjor var det spesielt mange av gravemaskinene i 20-tonnsklassen som ble byttet, og der er denne klassen de første NGH-modellene har beltet av samlebåndene på Caterpillars fabrikker.

For konsernsjef Olav Stangeland er det viktig å ha de beste maskinene som bruker minst diesel, og dermed gir mest bonus i selskapets eget klimaregnskap. I tillegg vil han ha de maskinene som gjør det enklest å rekruttere, og å holde på, de beste maskinførerne.

Disse Cat-maskinene kjøpte Stangeland Maskin i 2018

  • 315F (15 t.) - 3 stk.
  • 320NGH (20 t.) - 20 stk.
  • 323NGH (24 t.) - 2 stk.
  • 330FL (30 t.) - 2 stk.
  • 336NGH (36 t.) - 1 stk.
  • 972M (hjullaster 25 t.) - 5 stk.
  • 980M (hjullaster 30 t.) 1 stk.
  • CS54B (valsetog) - 1 stk.
  • 140M3AWD (høvel) - 1 stk.

- Vi har hatt minst tull med Cat-maskinene. Oppetiden og annenhåndsverdien er viktig når vi skal bytte maskinene, sier Olav Stangeland.

Samlet sett har entreprenøren ca. 170 gravemaskiner fra 2 til 75 tonn.

To merker

Stangeland Maskin har holdt seg til Volvo og Cat anleggsmaskiner i mange år, og har hatt maskiner av disse merkene helt fra starten. Bare på mindre maskiner under åtte tonn, kjører de andre merker.

Tre ganger handlet Stangeland med Pon i 2018. På Vei og Anlegg i mai ble den første avtalen undertegnet. Denne besto av 21 nye Cat gravemaskiner mellom 15 og 40 tonn. Hele 13 av maskinene i denne handelen er Cat 320 Next Gen Hex. Deretter kom et par maskiner til i en ny handel, og like før jul la Stangeland inn en ny stor bestilling. Denne gangen var det ytterlig ni gravere, tre hjullastere og en veihøvel.

Da året bikket fra 2018 til 2019 sto det hele 38 Cat-maskiner til Stangeland på ordreblokken til Pon Equipment. 23 av maskinene var altså såkalte Next Gen Hex-maskiner.

SIGNERING: Tommy Stangeland (t.v.) og Olav Stangeland sammen med Pon-duoen Erik Sollerud og Ole Petter Holene da en av de store avtalene ble signert. Foto: Pon Equipment.

Next Gen Hex

Cat går ut med at forbruket i Next Gen Hex-maskinene reduseres med opptil 25% i forhold til forgjengeren (F-serien).

LAKKERT: Olav Stangeland har fått lakkert bommen på alle gravere siden sutten av 60-tallet. Det har blitt et varemerke. Foto: Espen Braata

Videre oppgis det at AdBlue-forbruket på maskinene er 2-3% av dieselforbruket, noe Cat påpeker at er blant det laveste i markedet. Besparelsene kommer ved hjelp av ny software med ny og smart hjerne i maskinen, nye hydraulikkpumper, nye elektriskhydrauliske ventiler og nytt elektronisk styrt kjølesystem.

NYE: Olav Stangeland (t.v.) og Pon-selger Arild Vestnes med noen av maskinene som venter på å få «Stangeland-dekoren» på anlegget på Sola. Foto: Espen Braata

Videre hevder Cat at maskinene er opptil 45% mer effektive. Føreren har tilgang på en rekke integrerte assistent-systemer som hjelper til å holde rett dybde, hellingsgrad, hvor mange kilo som er i skuffen og maskinen hjelper fører til optimal oppstilling slik at svingen under lasting blir mest mulig effektiv. Det oppgis videre at med Cat TRS-styrt (Cats eget styresystem) tiltrotator, får fører en fullverdig teknologipakke. Integrert 2D maskinstyring finnes, og det er valgmulighet for Trimble Earthworks 3D-maskinstyring.

EKSPORT: Alle de brukte maskinene fra Stangeland eksporteres. Før de sendes ut av landet, blir de gått over grundig en siste gang, og all profilering fjernes. Foto: Espen Braata

Vedlikeholdskostnadene skal reduseres med opptil 15% på de nye maskinene. NGH-maskinene har lengre serviceintervaller, det finnes ingen egen servokrets for å spare filter og pumper, det er nye luftfiltre for motoren og nye hydraulikkfiltre, samt mindre hydraulikkolje i maskinen. All daglig service utføres fra bakkenivå og reduserer faren for fallulykker.

Maskinfører Eivind Risa sitter i en av de første nye Cat 320 Next Generation-maskinene som Stangeland fikk levert og har testet ulike funksjonaliteter. Til A&T uttrykker han at han er godt fornøyd med den nye maskinen.

Det er for øvrig denne størrelsen, altså gravemaskiner rundt 20 tonn som Stangeland har desidert flest av i parken.

Annen strategi

Stangeland har en strategi som skiller seg vesentlig fra de fleste andre når det gjelder eierskap av maskinene. Samtlige maskiner kjøpes, og det er snakk om rene kjøp uten innbytte.

- Vi kjøper rene maskiner. Alt vi skal ha av utstyr, monteres her hos oss lokalt, sier Olav Stangeland.

Allerede på slutten av 60-tallet begynte han for øvrig å lakkere bommene på gravemaskinene blå, og siden har det vært slik. Stangeland sier det ikke finnes noen bedre reklameflater enn hekken og bommen på en gravemaskin, samt støtfangeren på en lastebil. På anlegget på Sola har selskapet egen lakkeringsboks hvor «alt skal innom».

I eget verksted monterer Stangeland også alt de skal ha av lys, hurtigfester, tiltrotatorer, skuffer og annet utstyr. Også maskinstyring og GPS som ikke er integrert i maskinene kjøpes separat og monteres i egen regi. Med årene har selskapet utviklet en egen standard på hvordan maskinene skal være.

Forsiden nå