Sjåførene er klare til å ta over de nye bilene. (Foto: Volvo Norge)
Selger og Volvos egen «verdensmester» på salg av FH16 750, Jan Erik Roset, gratulerer Kjell Arne Aurstad med de nye bilene og takker for ordren. (Foto: Volvo Norge)
Ti biler stilt opp for levering til kunden, Aurstad AS. (Foto: Volvo Norge)
Ti biler stilt opp for levering til kunden, Aurstad AS. (Foto: Volvo Trucks)

Største levering av Volvo FH16 750 i Norge

Norsk entreprenør i verdenstoppen i kjøp av Volvo FH16 750.

Nylig mottok Aurstad AS i Sogn og Fjordane ti like Volvo FH16 750. Bilene ble overlevert fra Trucknor Sogn og Fjordane AS i Sandane. Nå er ikke dette den største ordren alene, for i 2014 ble det levert en tilsvarende ordre – til selskapet.

To ganger på fire år har dette entreprenørfirmaet gått til innkjøp av ti Volvo FH16 750. Ved den siste ordren, ble ingen biler byttet inn, fortsatt er de fire år gamle bilene som ble innkjøpt i 2014 i full drift. Til sammen har dette firmaet 40 Volvo i daglig transport på anlegg rundt omkring i landet, opplyser Volvo Norge i en pressemelding.

- Flest i verden

Det finnes ingen i Norge som selger så mange Volvo FH16 750 som Jan Erik Roset hos Trucknor Sogn og Fjordane AS i Sandane. Kanskje ikke i verden heller, fremholder Volvo Norge.

Fakta om bilene:

10 Volvo FH16 750 6X4 med

- VDS (Volvo Dynamic Steering)
- Tandemakselløft
- Tipphydraulikk og påbygg fra Arka
- Blindsonekamera
- I-Shift med tungtrekkerprogram
- HD svingskive fra Volvo

Forrige leveranse på ti var «verdensrekord» når det gjaldt en leveranse av Volvos sterkeste på verdensbasis. Den sterkeste utgaven av Volvo, har sine store markeder i Norge, Sverige og Italia, og faktisk går rundt 15 prosent av den totale produksjonen til Norge. At det er Sogn og Fjordane som er det største fylket for denne type bil, er antakelig ikke helt tilfeldig.

Aurstad AS

Selskapet har sitt hovedkvarter i Ørsta, rett ved flyplassen. Men datterselskaper er de 175 ansatte, har 20 veiprosjekter gående, og en maskin- og bilpark på 298 enheter. De fleste av de nye Volvo FH16 750-ene skal inn i transport på anleggene som bygger E39 utenfor Bergen.

Kjell Arne Aurstad, som er grunnleggeren av firmaet, var til stede ved overleveringen og begrunnet kjøpet med Volvos, etter hans mening, uovertrufne egenskaper på flere områder. Han fremhevet spesielt I-Shift girkassa med det nye tungtrekkerprogrammet, i tillegg til nyvinningen VDS (Volvo Dynamic Steering).

Det skal også nevnes at firmaet kjøpte sin første Volvo i 1985 og de var det første firmaet som gikk til innkjøp av en F16 i 1988 – for øvrig den første som kom til Norge.

Forsiden nå