Det skal gjøres store forandringer i terrenget når E39 skal bygges i Endelausmarka.
Det skal gjøres store forandringer i terrenget når E39 skal bygges i Endelausmarka. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

Største norske veikontrakt

Det er kommet inn sju tilbud på det største oppdraget på E39 Svegatjørn–Rådal, med priser på mellom 2,3 og 3,2 milliarder kroner.

Oppdraget omfatter bygging av ca. 13 km firefelts E39 mellom Svegatjørn i Os og Fanaveien i Bergen.

Største veikontrakt

10,7 km av dette er tunnel. Totalt skal det sprenges ut 1,8 mill. kubikkmeter fjell. I verdi er dette den største veikontrakten Statens vegvesen har lyst ut til nå i Norge.

Et selskap fra Østerrike, ett fra Italia og fem fra Norge kom med tilbud:
Leonard Nilsen & Sønner AS:  2.448.139.533 kr
Strabag AG, Østerrike:  3.285.218.490 kr
Skanska Norge AS:  2.398.074.480 kr
AF-gruppen Norge AS:  2.392.292.666 kr
CMC di Ravenna, Italia:  2.852.244.987 kr
Hæhre Entreprenør AS:  2.372.621.968 kr
Veidekke Entreprenør AS:  2.298.322.157 kr

Lite skilte de norske

- Vi er godt fornøyd med interessen og prisnivået, sier prosjektleder Sverre Ottesen i Statens vegvesen.

Han noterer seg at fem av de største norske entreprenørene har deltatt i konkurransen, med en forskjell i pris på ca. fem prosent mellom disse.

Nå blir det som vanlig kontrollregning av tilbudene.

Implenia lavest

Det samme gjelder for konkurransen på den andre store kontrakten i prosjektet, Rådal–Nordås–Flyplassveien, der Statens vegvesen fikk inn fem tilbud. Disse var: NCC 1.711 millioner kroner, Implenia 1.463 millioner kroner, Skanska 1.572 millioner kroner, Veidekke 1.651 millioner kroner og Aldeso (Italia) 1.690 millioner kroner.

Forsiden nå