Her ligger stålkassene - i praksis veibanen - til Hardangerbrua på et lasteskip i Shanghai. Torsdag er de framme i Hardanger.
Her ligger stålkassene - i praksis veibanen - til Hardangerbrua på et lasteskip i Shanghai. Torsdag er de framme i Hardanger.

Straks på plass ved Hardangerbrua

Etter en jordomseiling på halvannen måned kommer stålkasse-seksjonene til Hardangerbrua fram torsdag.

 

Etter planen skal seksjonene være på plass i Eidfjorden klokken 08.00 torsdag morgen.

Lasteskipet Zhen Hua 25 har vært underveis siden 5. august, da det la fra kai fra Shanghai. Turen rundt gjorden via Suezkanalen har gått etter planen.

Skipet kom inn i norsk farvann forrige uke, og har hatt ventehavn i Stavanger siden helgen.

Skipet er lastet med hele stålkassen til Hardangerbrua, til sammen 23 seksjoner. 18 av seksjonene er 60 meter lange, mens de sist efem er på 45 meter.

De siste ukene har det vært arbeidet med hengestangsfeste og hengestengene på brua. Når skipet er ankret opp kan løfting av seksjonene opp til hengestengene begynne.

Byggingen av brua på riksvei 7 begynte i 2009, og når den er ferdig vil den ha et bruspenn på 1310 meter og en totallengde på 1380 meter. Seilingshøyden blir 55 meter.

Det er planlagt åpning av den nye brua i løpet av neste år. Hardangerbrua vil erstatte dagens fergesamband på riksveg 7/riksveg 13 mellom Bruravik og Brimnes.

Danske  MT Højgaard står for stål- og montasjearbeid på brua AF Gruppen har kontrakt for tilførselsveier på begge sider av fjorden til 310 millioner kroner, mens Veidekke har undertegnet kontrakten for betongarbeidet til brutårnene til 331 millioner kroner. 

Slik vil Hardangerbrua fremstå når den er ferdig neste år.
Slik vil Hardangerbrua fremstå når den er ferdig neste år.

Forsiden nå