Ford Ranger har et stort offroad-potensial. For å vise bilens stabile egenskaper stod både sand- og banekjøring på programmet under norgeslanseringen.
Ford Ranger har et stort offroad-potensial. For å vise bilens stabile egenskaper stod både sand- og banekjøring på programmet under norgeslanseringen.

Suser inn i Norge

I begynnelsen av juni var endelig nye Ford Ranger på plass i Norge. Bilen kommer i tre lengder, singel cab, rap cab og double cab. Ranger har fire ulike utstyrsnivå XL, XLT, Limited og Wild Track.

Ford benyttet Land Rover Experience Norways offroad-senter på Løvenskiold, ved Fossum Hovedgård utenfor Skien, til introduksjonen. Kjøringen bød på både landevei, skogsbilvei samt varierte offroad-øvelser. Bilen mestret greit alle utfordringene den ble satt på denne dagen.

På landeveien er nye Ranger blitt bedre å kjøre enn den gamle modellen. Hele bilens oppbygging er ny, og designet med tanke på vesentlig mer krevende kjøreforhold enn dårlig vedlikeholdte norske landeveier. Bilen kan umiddelbart virke noe stivere enn VW Amarok som ligger på 2. plass etter Toyota Hilux på registreringsstatistikken ved utgangen av mai. Ford har en målsetning om å komme opp i et årlig salg på rundt 1000 enheter av nye Ranger. Et ambisiøst mål i et marked som de siste 5 årene har ligget på ca. 3000 enheter i snitt. Men med den nye bilen er det mye som ligger til rette for at Ford skal klare å kapre markedsandeler, blant annet har Ranger en tillatt tilhengervekt på 3350 kg, noe som er klasseledende. Også nyttelasten er høy med inntil 1130 kilo. Begge disse tallene er nyttige for alle som eksempelvis skal trekke en minigraver og ha med litt utstyr.

Drivlinje

Ford har tre motoralternativ, to versjoner av 2,2 liters-motoren på henholdsvis 125 hk og 150 hk. Det er også en 3,2-liters motor som yter hele 200 hk og har 470 Nm dreiemoment tilgjengelig. Begge de kraftigste motorene kan kombineres med en 6-trinns automatkasse som har en kapasitet til å takle et moment på hele 800 Nm. Både den manuelle og automatgirkassen kommer med reduksjonsgir. Bilene kan skifte mellom 2- og 4-hjulsdrift under fart, men før man kan koble inn lavserien, må bilen stoppes. Bilen har også elektronisk differensialsperre på både for- og bakakselen.

Prisene starter på 271.400 for singel cab med 125 hk motor og rimeligste modell med Rap cab koster 291.650. For en dobbel cab med den samme motoren er startprisen 311.550

Forsiden nå