Det er trangt og smalt når Arnt Ove Rydell rygger bakover med den korte tippsemien til Stangeland i Stavanger. Fremkommeligheten er i alle fall som en vanlig 4-akslet bil – om ikke bedre. Alle (foto: Espen Braata)
Bare to akslinger og sving på den bakre gjør underverker for fremkommeligheten.
Kjell Arild Egeland, Bengt Åge Hauge, Henrik Torland og Arnt Ove Rydell er storfornøyd med den nye kort tipp-semien til Stangeland Maskin.
Arnt Ove Rydell trives med utfordringene det byr på å kjøre en kort semi.
Inn i trange boligstrøk ville det vært vanskelig å komme fram med en tradisjonell tippsemi.
Stangeland Maskin har to like tippsemier med bare to akslinger.

Svært smidig tippsemi

SANDNES: Det var ei ramme som lå på gulvet under et fabrikkbesøk på Istrail-fabrikken i Polen som startet prosjektet. Kunne en to-akslet tippsemi med sving på bakre aksling være et alternativ? Stangeland Maskin ville prøve.

I halvannet år har Arnt Ove Rydell kjørt den korte semi-en. Var det mulig å komme inn med en kort semi med sving der man ellers bare kom inn med singel bil?

Fordelen med den nye semien, som er som en citysemi, er at den laster nesten 10 tonn mer enn en vanlig, fire-akslet tippbil. Og nesten det dobbelte av en vanlig tre-akslet. Således var det også spennende hvordan slitasjen ville være på en slik kort semi.

Den korte semien har ikke utskyv på akslingene slik tre-akslede ofte har. Dermed reduseres både vekt og tæring på fôringer, og det er ikke sylindre for utskyv som slites. I tillegg blir dekkslitasjen mindre siden det er tvillinghjul med sving på den bakre akslingen.

Vekten på semihengeren, som Stangeland har to stykker av, er 9300 kilo. Det er cirka ett tonn lettere enn «vanlig» tippsemi fra samme produsent med tre akslinger.

Lettere

- Denne bilen og hengeren veier 20 tonn, mens de andre tippsemi-ene med tre akslinger stort sett ligger på rundt 22 tonn i egenvekt, sier Kjell Arild Egeland i Stangeland Maskin.

Kassen er omtrent lik som en på en tre-aksling, og har seks millimeter i bunn og fem i sidene. Dermed er netto lasteevne bare to tonn mindre enn på mer tradisjonelle tippsemier.

I kombinasjon med en treakslet trekkvogn får den nye, to-akslede hengeren 46 tonn i totalvekt og cirka 26 tonn i nyttelast.

Veldig fornøyd

- Jeg er veldig fornøyd med denne løsningen. Faktisk fungerer det bedre enn jeg både hadde håpet og forventet, sier Arnt Ove Rydell.

Han får nå mange av de oppdragene der hvor det er trangt og smalt. Det er utfordringer han trives godt med. Da AT.no var med på en liten demorunde i Stavanger ble vi svært fort overbevist om at ekvipasjen har noe for seg.

Mens co-piloten hadde mer enn nok med sine egne bekymringer om det i det hele tatt var mulig å komme frem mellom eneboliger, parkerte biler og kantstein, kjørte Arnt Ove Rydell omtrent som om det skulle være slett landevei.

Kommer frem

Nede i byggegropen der han skulle levere pukklasset, var den en svensk skapbil som blokkerte hele innkjøringen. Selv om det bare var veibredde for lastebilen og en 110 graders sving i enden som det måtte rygges inn i, gikk det som på skinner.

Men fordi fremkommeligheten er en helt annen enn på en vanlig semi, må sjåføren fortsatt ta sine forhåndsregler. Utfordringen er fortsatt å ha et sted å snu i trange boligstrøk. Verken ny eller gammel bebyggelse er som skapt for å besøk av en 2,5 meter bred og 13 meter lang lastebil.

- For oss er det viktig å fokus på  riktig utstyr til riktig oppdrag, sier Bengt Åge Hauge som er transportkoordinator hos Stangeland. Han styrer hver dag et 60-tall egne tippbiler i tillegg til innleide. Så langt er erfaringene med de korte semiene gode.

Forsiden nå