Grensetransporten normaliseres
Grensetransporten normaliseres

Svenskene snur

Som ventet brøt den svenske regjeringen inn i 40-tonnskonflikten.

Det er tilbake til normalen for grenseskridende transport til Sverige. Det ble klart etter den svenske regjeringens hastemøte i formiddag. Norske transportfirmaer kan puste lettet ut etter uker med uklarhet rundt regelverket for godstransport inn og ut av Sverige.

En avgjørelse i det svenske rettsapparatet i sommer ble tolket dithen at bare lastebiler på maks 18,75 meter og maks 40 tonn kunne kjøre inn i Sverige. Svært mange norske og danske lastebiler er 19,5 meter lange.

Nå har svenskene snudd.

"Regjeringen har i dag fattet et vedtak om en endring i trafikkforordningen, som gjør at lastebiltransportene over våre grenser igjen kan fungere på en økonomisk og miljømessig holbart måte", heter det i en redegjørelse fra den svenske regjeringen som kom torsdag formiddag.

- Jeg er veldig klar over at dette har fått konsekvenser for både førere og transportkjøpere. Jeg er glad for at vi har klart å finne en løsning raskt, sier infrastrukturminiser Catharina Elmsäter-Svärd.

- Gledelig

Nå skal utenlandske lastebiler på over 18,75 meter og 40 tonn igjen få kjøre inn i Sverige så lenge de oppfyller de samme kravene som svenske lastebiler møter ved nasjonale transporter.

Den nye direktøren i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo har jobbet intenst med problemet de siste ukene, en kamp som nå er kronet med seier.

- Det er veldig gledelig å se at svenske myndigheter har skjønt alvoret i denne saken og ordnet opp så raskt, sier adm. direktør Geir A. Mo i NLF.

- De gått tilbake til gammel praksis, og de har også sørget for at dette nå er hjemlet i regelverket. Vi er fornøyd med svenske myndigheter og vil gi dem ros for at de har klart å ordne opp i dette forholdsvis raskt, legger Mo til.

Oppgitt

Tidligere denne uken var Mo svært oppgitt over svenskene.

- At den svenske domstolen ikke var orientert om den nordiske avtalen som har vært praktisert siden midten på nittitallet, bare understreker at det er noe som var helt feil, sa en oppgitt Mo til AT.no onsdag.

Også Samferdelsdepartementet med statsråd Marit Arnstad i spissen har jobbet intenst med problemet.

- Vi har jobbet for fullt med å påvirke det politiske miljøet til å ta grep, og vi har vært godt fornøyd med den jobben Marit Arnstad, statssekretær Erik Lahnstein og Samferdselsdepartementet har gjort. Vi har fått et bestemt inntrykk av at departementet har forstått alvoret i saken, sier Mo.

Firkantet praksis av mål og vekt

Les mer om konflikten her:

Torsdag er D-dag for transportbransjen

Forsiden nå