Det skal bores fire hull under Romsdalsfjorden med lengder mellom 1500m og 2200m fra tre ulike boresteder. Det skal bores to hull fra øya Tautra, ett fra Otrøya og ett fra Vik.
Det skal bores fire hull under Romsdalsfjorden med lengder mellom 1500m og 2200m fra tre ulike boresteder. Det skal bores to hull fra øya Tautra, ett fra Otrøya og ett fra Vik. (Illustrasjon: Statens vegvesen)

SVV avholdt hemmelig tilbudsåpning

Fordi beskrivelser av gjennomføringen er en del av konkurransen, får vi bare vite antall tilbydere og at det både var norske og utenlandske tilbydere.

Fredag 6. februar åpnet Statens vegvesen tilbudene for kjerneboring under Romsdalsfjorden i forbindelse med Ferjefri E39.

«Både norske og internasjonale aktører leverte tilbud på kjerneboringen», melder Vegvesenet.

50-30-20-vekting

Tilbudsåpningen var lukket fordi «tilbudene ikke bare vurderes etter pris, men også referanser og beskrivelse av hvordan entreprenøren ønsker å gjennomføre kjerneboringen». Pris vektes til 50 % i tildelingen, gjennomføringsevne og oppgaveforståelse er vektet til 30 % og tilbudt kompetanse vektes til 20 %.

- Det er mange vurderinger som må gjøres før innstillingen er klar, men vi regner med å inngå kontrakt før påske, forteller prosjektleder Harald Inge Johnsen.

Kartlegger bergkvaliteten

Det er planlagt at kjerneboringen skal foregå fra april i år til mars 2016.

- Det er spennende å komme i gang med denne store og viktige jobben for å kartlegge mer i detalj bergkvalitet og dybde til fjellet. Fjelldybden bestemmer ikke bare hvor dypt tunnelen må legges, men også hvor lang tunnelen blir ettersom den ikke skal ha stigning brattere enn 5 %. Foreløpig er den planlagt med dybde ca. 350m under havnivå og lengde ca 15,5 km sier Johnsen.

Den ferjefrie fjordkryssingen er antatt ferdig bygget 2023.

Forsiden nå