Erik Frium har sitt preg på nyttekjøretøybransjen i Norge helt siden 1976.
Erik Frium har sitt preg på nyttekjøretøybransjen i Norge helt siden 1976.

Systematiker til fingerspissene

Livet er fylt med tilfeldigheter. Slik har det vært for Erik Frium også. Med litt andre søknadsfrister for studier i unge år kunne han ha endt opp som diplomat. Da hadde først og fremst Scania, men også MAN og de senere årene Istrail gått glipp av en særdeles dyktig systematiker og inspirator.

Erik er 73 år ung og viser en stor energi for alt han fortsatt jobber med. Hans liv har vært mangfoldig, og i dette portrettet kan vi bare pirke bort i noe av det.

Av utdannelse skal vi kort nevne at han i forbindelse med militærtjeneste i Garden tok Hærens Skole i E- og S-Tjeneste, også kjent som russiskkurset. Etter siviløkonomstudiet ved Norges Handelshøyskole sto valget mellom et stipend til Handelshochschule St. Gallen i Sveits eller universitetet i Leningrad. - Søknadsfristen til St. Gallen var tidligere enn ved universitetet. Jeg fikk ja fra St. Gallen og valgte den retningen. Hadde det blitt universitetet, kunne jeg ha hatt en karriere innen diplomatiet. Det ble altså i stedet det private næringsliv, og jeg tror nok det har passet best for meg, sier Erik.

De første jobbene

Av plassmessige årsaker skal vi gå raskt over Eriks første jobber. Fra 1964 til 1969 var han produktsjef hos Denofa og Lilleborg Fabrikker, før det ble to år som Marketing Manager hos Cederroth International S.A. i Sveits, noe som ga en solid erfaring i å jobbe internasjonalt.

Deretter bar det hjem igjen som markedssjef hos Selje Bruk AS (Saga lystbåter). Fra 1974 til 1976 var han marketingsjef i Chr. Olsen AS i Oslo, et selskap som blant annet driver med skriveredskaper.

Scania

Scania var på jakt etter en person med gode kunnskaper innenfor markedsføring. - Jeg hadde jo ikke filla greie på lastebiler, men markedsføring og generelle ledelsesprinsipper kunne jeg en god del om. Jeg fikk godt inntrykk av Scania og ikke minst ledelsen bestående av Chr. Ringnes d.e. og Carl Graff Wang. Da jeg fikk tilbud om jobb mot slutten av 1975, var det ikke så vanskelig å si ja. Jobben hos Chr. Olsen viste seg å være et feilspor nesten fra første dag, samtidig som utfordringene hos Scania så svært interessante ut, sier Erik.

Fra 1976 startet Eriks nye karriere innenfor nyttekjøretøysektoren, og den er ennå ikke avsluttet. Hos Scania skulle han bli i drøyt 23 år. Han ble ansatt som salgsdisponent og ble etter to år forfremmet til markedsdirektør. Fra 1985 var han også ass. direktør med ansvar for hele Scanias engrosvirksomhet, og fra 1991 var han styremedlem i Scania-konsernets forhandlerselskaper.

Systematikk

Hvordan kan det ha seg en kar uten lastebilbakgrunn, og som knapt nok har lagt sine fingre på et lastebilratt til denne dag, ble en av de mest anerkjente personlighetene innenfor lastebilbransjen?

Undertegnede har kjent Erik siden året etter han begynte i Scania. Som systematiker har han ingen over seg og knapt nok noen ved siden av seg. Det samme kan sies om det å etablere kommunikasjon mellom mennesker. Det er kombinasjonen av disse egenskapene som skulle prege mye av virksomheten hos Scania i Eriks tid der og også senere.

Erik startet internt i Scania-organisasjonen, med innføring av et systematisk informasjons- og kommunikasjonsopplegg. De tradisjonelle barrierene mellom administrasjon, service og salg ble brutt ned. Han visste at det er viktig at alle trekker lasset sammen for å oppnå gode resultater. Ikke minst jobbet Erik mye med selgerne, blant annet ved å sørge for opplæring og kompetanseheving.

Høydepunkter

Erik kan se tilbake på mange høydepunkter hos Scania. Vi skal nevne noen: Utviklingen av strategi- og markedsplaner, «Scanias nye småbil» (distribusjon), «Scania Plus Program» (service), «Scania Classic» (komplettbuss), «Scania Ståtidsgaranti» og «Team Scania» (Scanias ledelsesfilosofi). Begrepet «King of the Road» ble også etablert i Eriks Scania-periode, og Forsvaret valgte Scania til sin nye generasjon lastebiler i 1985.

Sist, men absolutt ikke minst, må nevnes introduksjonen av trossetningen: «Dersom fantasien blir paret med evnen til å gjennomføre, er det ingen makt i verden som kan stoppe deg». Et par generasjoner lastebilselgere i Scania og MAN, fagpressen og de senere årene også Istrails medarbeidere har fått banket dette inn i sine hoder av den kloke «skolemester».

MAN

Finanskrisen på slutten av 80-tallet skånet ikke Scania heller. Klimaet ble tøffere, og nye mennesker så ikke alltid verdien i det andre hadde brukt år på å oppnå. Dette var ikke hovedårsak, men kanskje medvirkende da Erik valgte å «hoppe over» til MAN i 1999. Den avgjørende årsaken var en annen Erik med Conradi Hansen til etternavn. Han hadde hatt forskjellige lederposisjoner i Scania i mange år, men valgte å slutte i Scania for å bli adm. direktør hos maskinleverandøren Nanset Standard, i dag kjent som Nasta. Der skulle han ikke bli lenger enn i 101 dager før han var hentet inn som adm. direktør i MAN Last og Buss AS. Der hadde man minst like stort behov for en systematisk markedsfører som Scania hadde hatt på 70-tallet. Erik Hansen visste hvem som kunne gjøre jobben, nemlig Erik Frium.

Erik Frium gikk straks igang med samme prosess han hadde startet hos Scania 23 år tidligere. Dette ga resultater. Det holder å se på registreringsstatistikken for å konstatere at MAN aldri har stått sterkere i Norge enn under Erik Hansens og Erik Friums «regjeringstid». Det skal også sies at dette ble godt hjulpet av lanseringen av TGA-serien i 2000, som uten tvil hører med blant Erik Friums høydepunkter hos MAN. I pressekretser snakker man fortsatt om lanseringsarrangementet på Gardermoen.

Scania i Södertälje hadde i mellomtiden kjøpt norsk Scania og ville ikke se på at den personen de helst ville ha som leder i Norge, Erik Hansen, gjorde MAN til en stadig mer brysom konkurrent. Han ble hentet tilbake til Scania, og MAN fikk ny leder. Samtidig syntes Erik Frium han hadde gjort sitt, og valgte å pensjonere seg i 2004. Blant annet så han frem til å bruke mer tid i sin leilighet i Nice. Ingen i kretsen rundt ham trodde imidlertid på en passiv pensjonisttilværelse.

Mennesker av Eriks kaliber har alltid en stor bekjentskapskrets. Da han var ute av MAN, meldte en kontakt fra yngre år seg, Anders Skipenes, styreleder og en av eierne av påbyggprodusenten Istrail. Selskapet hadde nettopp etablert produksjon av dumperpåbygg og tilhengere i Polen, og igjen var det bruk for en systematiker med gode kommunikasjonsevner. Fra 2004 har Erik vært styreleder i virksomheten i Polen, og han er også medlem av styret for virksomheten i Norge. Gjennom styrevervene bidrar han i vesentlig grad til den strategiske planleggingen hos påbyggprodusenten.

Interessante år

- Hva har 36 år innenfor lastebil- og påbyggerbransjen betydd for deg som menneske?

- Det viktigste er at jeg gjennom alle disse årene har fått lov til å jobbe selvstendig og fritt med det jeg kan best og som opptar meg mest. Da har man det bra på jobb og kan yte sitt beste overfor arbeidsgiver og medarbeidere. Det andre som gleder meg stort, er alle de interessante mennesker jeg har møtt og samarbeidet med. Kommunikasjon mellom mennesker er jo noe som opptar meg sterk.

Annen virksomhet

Erik har øst av sine kunnskaper også utenfor det rent yrkesmessige. Han har vært en hyppig benyttet lærer innenfor områder som markedsorientert bedriftsutvikling og strategisk markedsplanlegging. Mer enn 1000 ledere, mellomledere og studenter har vært gjennom slike kurs i regi av NILA (Norsk Institutt for Ledelse og Administrasjon), Norske Siviløkonomers Forening, Norges Eksportskole og Norges Markedshøyskole i perioden fra 1981 til 1991. Samme tema har han også undervist i på bedriftsinterne kurs i en rekke bedrifter. Erik har også vært foreleser om forandringsprosesser ved Hærens Stabsskole.

Verv har det vært mange av opp gjennom årene, noe som startet allerede i studietiden. Når det gjelder lastebilbransjen, har han satt spor etter seg som formann i Tungtvogngruppen i Bilimportørenes Landsforening i to perioder, først fra 1987 til 1991 deretter fra 2002 til 2004 hvor han også var styremedlem i Bilimportørenes Landsforening.

Forsiden nå