Tatra 10x10 for 60 tonn

De fleste lastebilprodusentene har tatt frem gruvelastebiler i 60-tonnsklassen. Når det gjelder Tatra, trenger man knapt nok vei å kjøre på.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Den står noe bortgjemt på Bauma-utstillingen i München, men skuelystne svermer som fluer rundt den. Det er chassis- og akselsystemet som gjør Tatra unik. En sentral rørramme rommer blant annet mellomaksel-systemet og danner samtidig opphengspunkt for pendelakslene. Dermed får man uavhengig fjæring på alt av hjul, og her ligger hemmeligheten bak de ekstremt gode terrengegenskapene.

Den nye gruvelastebilen har luftfjæring på alle hjul og styring på første, andre og femte aksel. Dermed er det ikke noe å si på manøvreringsegenskapene. Førerhus og motorer kommer som vanlig fra DAF, og her er det den største 13-liters PACCAR-motoren på 510 hk som gjelder. Man benytter imidlertid ikke ZF-girkasser som man finner på de fleste Tatra Phoenix, men derimot en 7-trinns Allison automatgirkasse. Den er utstyrt med konverter som både gir myk igangkjøring og som fordobler dreiemomentet ut på drivhjulene inntil man kommer i gang og lock up-funksjonen trer i kraft.

Den nye gruvelastebilen har en nyutviklet dumperkasse fra tsjekkiske VS-Mont, en påbygger som Tatra Norge AS også gjerne bruker til sine dumperbiler. Nyttelasten på kjøretøyet er rundt 40 tonn.

Powered by Labrador CMS