ORDSTYRER: Anne Kathrine Kalager fra Jernbaneverket (Follobanen) er ordstyrer på TBM-konferansen i Bergen. Begge (foto: Klaus Eriksen)
FRA SALEN: Rundt 130 påmeldte er i Bergen for å høre en rekke innlegg fra norske og internasjonale foredragsholdere.

TBM-konferanse i Norge

BERGEN (AT.no): TBM blir stadig viktigere for tunneldriving i Norge, og denne uken arrangeres en internasjonal TBM-konferanse i Bergen.

Arrangør er Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF), og konferansen er på mange måter en liten kick off før hele verdens tunnelbransje kommer til Bergen og World Tunnel Congress (WTC) i Grieghallen 9.-15. juni 2017.

TBM-konferansen samler ca. 130 deltakere fra åtte ulike nasjoner, og fellesnevneren er selvsagt tunnelboremaskiner. Drivemetoden var mye brukt i Norge i tiårene før 90-tallet, men det ble stopp i mange år før Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) fikk kontrakten på en vannkrafttunnel i Røssåga for noen år siden. Denne tunnelen er nå ferdig. Nå er et nytt stort prosjekt i gang, jernbanetunnelen gjennom Ulriken i Bergen og snart skal den første av totalt fire TBM-maskiner til å drive Follobanen settes i drift.

Flere aktører AT.no har vært i kontakt med, tror TBM vil bli en stadig mer benyttet drivemetode i årene som kommer, og også for å drive kortere tunneler enn Røssåga-tunnelen på 7,4 km, Ulriken på ca. 7 km i ett løp og Follobanen på nesten 20 km i to løp.

Forsiden nå