Wirtgen var tidlig ute med transport til Bauma av sin 200-tonns fresemaskin som benyttes i overjords gruvedrift. Maskinen er transportert på vei, på kanalbåt, heist på land i München før sluttdistansen tilbakelegges trykt plassert på 16-akslet henger.
Wirtgen var tidlig ute med transport til Bauma av sin 200-tonns fresemaskin som benyttes i overjords gruvedrift. Maskinen er transportert på vei, på kanalbåt, heist på land i München før sluttdistansen tilbakelegges trykt plassert på 16-akslet henger.

Teknologi og massemønstring

23. mars gikk startskuddet for en logistikkoperasjon i superklassen. Da åpnet Bauma-arrangøren portene for de første utstillerne til det 555.000 m2 store messeområdet på den ombygde flyplassen i München. Frem til åpningsdagen 19. april vil det komme 6000 lastebil- og spesialtransporter inn på området for å få alt på plass.

For mange av 3000 utstillere blir det et kappløp med tiden, spesielt for leverandørene av gigant-maskinene på flere hundre tonn som har vært på reisefot i ukevis fra andre verdensdeler. Maskinene er demontert, og montører står klare for å sette "mastodontene" sammen igjen.

Bauma er først og fremst en massemønstring, men også en teknologimanifestasjon hvor produsentene gjennom nyvinninger kjemper om globalt lederskap. På Bauma finner man nye produkter og nye samarbeidspartnere, ofte de små, innovative bedriftene.

Miljø og energi

Miljøbaserte løsninger og energiøkonomisering vil stå sentralt på årets utstilling i München, og storebror blant maskinprodusentene, Caterpillar, fører an.

Cat lettet på sløret på Conexpo i Las Vegas for et par år siden og viste dozeren D7E med en diesel-elektrisk drivlinje. Driftserfaringer viser drivstoffbesparelse på dozeren på opptil 30%, og den flytter samtidig 10% mer materiale en dozere med mekanisk drift. Spesielt på avfallsplasser er nykommeren blitt populær.

Indirekte vedgår Caterpillar at de konvensjonelle, mekaniske drivlinjene selskapet alltid har vært tilhenger av, er underlegne, noe Lectra Haul og Liebherr har funnet ut av allerede. På Cat-standen står dozeren blant de øvrige 60 Cat-maskinene, og den er klar for Europa.

Takeuchi med el-motor

Japanske Takeuchi har på to tidligere utstillinger vist minigravere med el-motor og batteridrift. Med sterk støtte fra myndighetene arbeider produsenten videre med prosjektet og viser på Bauma modellen TB117E på 1720 kg.

Maskinen har Lithium-ion batteri, avgir ingen støy eller eksos, og vibrasjonene er nesten eliminert. Driftskostnadene er redusert med 80%. Maskinen arbeider med to hastigheter, 2 km/h og 3,9 km/h.

Foreløpig holder batteridriften for seks timer, mens ladetiden fortsatt er såpass lang som 5,6 timer. Takeuchi varsler at ladetiden vil bli ytterligere redusert. Etter planen skal maskinen settes i produksjon i løpet av året. Importør ABS Maskin AS varsler at den vil bli dyr, men det åpnes for tilbud på forespørsler.

Kamp om veimarkedet

Et annet trekk vi skal komme tilbake til, er den spissede kampen mellom leverandørene av veimaskiner. Wirtgen har nærmest vært enerådene på fresemaskiner, men nå kommer Dynapac hos Atlas Copco, Caterpillar og Volvo med nye modeller. På Bauma vises flere nyheter og flere kommer snart.

Forsiden nå