Pressesjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge, Olav-Kåre Thingwall, gleder seg til å få den nye varebilen Citan hjem til Norge mot slutten av året. – Vi håper å levere ca. 400 biler innen kalenderen viser 2013, sier Thingwall til A&T.
Pressesjef for Mercedes-Benz nyttekjøretøy i Norge, Olav-Kåre Thingwall, gleder seg til å få den nye varebilen Citan hjem til Norge mot slutten av året. – Vi håper å levere ca. 400 biler innen kalenderen viser 2013, sier Thingwall til A&T.

Teppet opp for Citan

Etter å ha sluppet små smakebiter i lengre tid, viste endelig Mercedes-Benz sin nye «baby» Citan.

Mercedes har jo som kjent manglet et alternativ i den minste varebilklassen, og rett før avdukingen avsluttet varebilsjef Volker Mornhinveg sin tale med følgende ord:- Citan er den siste Mosaikk-biten som gjør oss til en fullstendig leverandør av varebiler i Europa.

Selv om det selvfølgelig hadde vært mye enklere å bare flikke litt på Renault Kangoo-grillen og plassere en stjerne, har det ifølge Mornhinveg aldri vært aktuelt for Mercedes-Benz å velge den «lette løsningen». Når Mercedes nå er på vei inn i det lettere varebilsegmentet, skal det ikke være tvil om hvilket merke kjøretøyet tilhører. Mercedes-Benz-kunden skal øyeblikkelig kjenne seg igjen både utvendig og innvendig. Derfor er eksempelvis hendelen for vindusviskere og blinklys plassert på venstre side av rattet slik den er i «alle andre» Mercedes-modeller.

Drivlinje og modeller

I Norge vil Citan bli levert i to lengder på henholdsvis 4,32 og 4,71 meter. Den korteste utgaven som er 3,94 meter, er dessverre for kort for det norske varebil-reglementet.

Motoralternativene som kommer, er tre dieselvarianter på henholdsvis 75, 90 og 110 hk, og i tillegg kommer en bensinmotor på 114 hk. Bensinmotoren vil ha BlueEfficiency som standard, mens de tre dieselvariantene vil ha dette som et mulig tilvalg. Bilene vil få henholdsvis fem- og seks-trinns girkasser og som i Kangoo vil fremdriften skje via forhjulene.

Endringene

Designprosessen har tatt to og et halvt år, og nye Citan har i tillegg til det visuelle fått et stivere understell ved at den har noe kortere fjærer, annen innmat i støtdemperne og kraftigere stabilisatorstag. Motorstyringen er gjennomgått for å gi respons slik en Mercedes-kunde er kjent med fra andre modeller.

Citan-fronten er ca. 10 centimeter lengre enn på det franske opphavet, og de fleste av de nye frontdelene er laget i plastmaterialer, unntatt panseret som fremdeles er produsert i metall.

Bilens seter er også redesignet med setetrekk i et materiale som puster og en litt annen rygg- og sidestøtte enn vi finner i Renault Kangoo.

Testing

Å teste Citan har vært enkelt. Ettersom det bare har vært å benytte Kangoo-fronten på prototypene, har uønsket «paparazzi»-oppmerksomhet vært mulig å unngå. Selv om bilen er basert på en Kangoo-plattform, har de mange endringene og ønsket om å gi bilen et helt eget preg, gjort at den har gjennomgått de samme testene som alle andre nyskapninger fra Stuttgart.

Sikkerhet

For alle tyske bilmerker er sikkerhet en viktig faktor, og dette vil også være gjeldende for Cita som har Adaptiv ESP som standard. I listen over sikkerhetsfunksjoner finner vi også ABS, VDC (et system som hjelper til med å rette opp over- og understyring), TCS (antispinn), ASR-system samt et bremsekontrollsystem.

Airbag på førersiden er standard, men om det er passasjerairbag i varebilversjonen, sier ikke papirene våre noe om. Men kjenner vi den tyske produsenten rett, vil den nok i alle fall være mulig å få som tilleggsutstyr.

Prismessig skal bilen være godt konkurransdyktig, uten at noen fra Mercedes-Benz i Stuttgart hadde noen planer om å utype hva godt konkurransedyktig betydde i kroner og øre.

Forsiden nå