Seieren for Renault Premium Road i tysk treårs-test av totalomkostninger har skapt glede i Lyon.
Seieren for Renault Premium Road i tysk treårs-test av totalomkostninger har skapt glede i Lyon.

Testseier for Renault Trucks

Med kjøp av syv lastbiler av syv merker ville den tyske transportøren Joachim Fehrenkötter finne ut hvilken produsent som kunne tilby den beste lastebilen målt i forhold til pålitelighet, driftsomkostninger og servicekvalitet.

Testingen ble utført i samarbeid med bladet Transaktuell, og tre års testing under realistiske driftsvilkår er avsluttet og resultatene nettopp offentliggjort.

Etter401.325 kmvar driftsomkostningene for Renault Premium Road de laveste for de syv testede lastebilene med 0,63 euro pr. kilometer. Dessuten viste denne bilen seg å være den mest økonomiske på området drivstofforbruk med et målt snittforbruk på 3,24 lit/mil.

Renault Trucks gleder seg naturlig nok over resultatet og konkluderer følgende om bilen: - Den er nå kjent som den lastebilen som tilbyr de laveste driftsomkostninger og har det laveste drivstofforbruket. Pålitelighet, forbruk og servicekvalitet ble tatt i betraktning og analysert for utregning av de endelige testresultatene.

Renault Trucks er glad for at Premium Roads kvaliteter, som gjør bilen til den beste innen drivstofføkonomi i sin kategori, ble bekreftet av denne langvarige testen som ble gjennomført under faktiske driftsforhold. Renault Trucks tar resultatet som en oppfordring til å fortsette med å forbedre sine produkter og tjenesteytelser.

Fehrenkötter-konsernet er spesialisert i internasjonal transport av blant annet landbruksmaskiner og bobiler. Selskapet har en flåte på ca. 200 biler som tidligere var av samme merke. Denne 3-årige, private testen er, ifølge Reanult Trucks, ytterst representativ, da den er utført med standard biler med samme effekt og under faktiske driftsforhold i virksomheten. De 7 lastebilene var alle 6x2 trekkvogner med motorer fra 400 til 420 hk. Renault Trucks' lastebil var en Premium Road 410.25 6x2 trekkvogn, kjørt av én sjåfør i Tyskland, og to andre for leveranser i resten av Europa.

Testen ble avholdt i fellesskap av transportfirmaet Spedition Fehrenkötter og forlagsgruppen ETM. Resultatene er hentet fra deres målinger. Hverken Renault Trucks eller de andre fabrikantene har vært involvert på noen som helst måte. Alle omkostninger ved kjøretøyene (kjøp, vedlikehold, problemer, reparasjoner, osv.) ble notert og inngikk i en samlet kostnadspris som ga grunnlaget for de endelige resultatene.

Ut over selve lastebilene sammenlignet transportfirmaet også de forskjellige merkenes ettermarkedsservice. For hvert verkstedsbesøk ble arbeidslønn og reservedelsomkostninger innarbeidet i lastebilens samlede driftsomkostninger. Alle lastebilene ble levert uten sentraliserte vedlikeholdskontrakter.

Forsiden nå