Avrenning av fiskevann fra vogntog er et problem, spesielt om vinteren når vannet fryser på veiene. Problemet ser ikke ut til å ha noen snarlig slutt. Bilde fra kontroll i Trøndelag i oktober 2019.
Avrenning av fiskevann fra vogntog er et problem, spesielt om vinteren når vannet fryser på veiene. Problemet ser ikke ut til å ha noen snarlig slutt. Bilde fra kontroll i Trøndelag i oktober 2019. (Foto: Statens vegvesen)

Ti fisketransporter fikk bruksforbud

Det ser ikke ut til å være noen ende på problemet med fiskesøl på veiene fra vogntog som frakter fisk kyst-Norge og sørover i Europa.

Kontroller på Hitra og Frøya (Trøndelag) onsdag og torsdag denne uken medførte ti bruksforbud på grunn av avrenning fra fisketransport, skriver Statens vegvesen på Twitter.

Avrenning av vann med fiskeblod og -rester kan føre til glatte veier både vinter og sommer.

For få dager siden fikk tolv vogntog bruksforbud for det sammen i Berkåk, også det i Trøndelag. Et slik bruksforbud gjelder til lasten slutter å renne.

- De aller fleste har kjøle-/fryseaggregat. Når de setter det på frys, gjør det at avrenningen stopper opp. Da kan de kjøre videre, sa fagleder for utekontroll i Statens vegvesen i Trøndelag, Jan Ivar Moen, til AT.no i forbindelse med Berkåk-kontrollen.

Ved kuldegrader, fører avrenning av fiskevann til at enkelte punkter på en ellers tørr vei blir trafikkfarlige når vannet fryser.

- I stigninger på veien, og der det akselereres, øker avrenningen ekstra fra alle disse vogntogene, sier Moen.

Problemet med avrenning som gir glatte veier er størst om vinteren på grunn av at vannet blir til is. Men det er ikke fritt frem for utslipp om sommeren. Også da kan fiskevogntog ilegges bruksforbud.

- Avrenning er et problem om sommeren også. Fiskevann kan gi glatte veier da også. Dette er spesielt problematisk for motorsyklister, sier Moen.

Forsiden nå