63 år gamle Arild Magne Båtberget har drevet med tømmertransport i over 40 år og ser frem til å fortsette tømmerkjøringen med sin flunkende nye Volvo FH16 750.

Tøffingen gir seg ikke

Arild Magne Båtberget er lastebilsjåføren som sammen med sin flunkende nye tømmerbil deiset åtte meter ned på asfalten da en bro over E6 ved Sjoa i Gudbrandsdalen sviktet i februar i år. Nå er han igjen bak rattet, på en flunkende ny Volvo FH16 750.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

Båtberget var kort tid etter ulykken klar på at han skulle bak rattet igjen på en ny tømmerbil, og mot slutten av august sto bilen til klargjøring på Volvo-verkstedet på Lillehammer. Volvo’en har trippelboggi bak, Alucar tømmerpåbygg og FTG V10B tømmerkran, et riktig staselig kjøretøy.

Båtberget overvåket selv den siste klargjøringen av bilen hos både påbygger og Volvo. Vi traff ham på Volvo-verkstedet samme dag bilen formelt skulle overleveres. Han så frem til å begynne å kjøre igjen. – Kjøringen blir ikke noe problem, men jeg har fortsatt noe vondt i kroppen. Jeg fikk nok mer juling enn jeg selv trodde med det samme, sier han til AT.no.

Sterk bilinteresse

Båtberget har en sterk bilinteresse og er eier av en 1963-modell Magirus Mercur. Sammen med tre gode venner med samme interesse var han ifjor sommer store deler av Norge på langs helt til øst i Finnmark med veteranlastebilen.

Interessen for veteranlastebiler ligger i slekta. Broren Nils Båtberget eier en 1980-modell Volvo F10 6x2 tømmerbil. Denne ved siden av Arilds nye Volvo FH16 gir en viss pekepinn på hvilken utvikling som har skjedd på lastebilfronten i løpet av 36 år.

Arild Magne Båtberget (t.h.) sammen med Volvo-selger Ole Kristian Steile Løkke foran Båtbergets nye Volvo FH16 som for anledningen har fått besøk av Nils Båtbergets 36 år gamle Volvo F10.
Powered by Labrador CMS