Lene Conradi, ordfører i Asker kommune, var på plass på kranselaget på Drengestua.
Lene Conradi, ordfører i Asker kommune, var på plass på kranselaget på Drengestua. (Foto: Cato W. Gustavson/NCC)

Tømrer-elever feiret sitt første kranselag

Det manglet ikke på skryt og store ord da Lene Conradi, ordfører i Asker kommune, heiet på tømrer-elevene ved Nesbru videregående skole som feiret sitt aller første tette bygg torsdag 22. juni.

Samarbeidsprosjektet «Drengestua» mellom kommunen, Nesbru VGS og Haandverkerne AS har som mål å gi elevene ved skolen motivasjon og uvurderlig praksiserfaring i møte med arbeidsmarkedet.

SE FILM: Elever feirer sitt første kranselag i Asker 

- Jeg ønsker å takke alle elevene for arbeidet de legger ned her på Drengestua-prosjektet. Selv om jeg ikke er en fagperson, så ser jeg kvalitet og ønsker å takke elevene for innsatsen. Vi er veldig glade for å være med på samarbeidsprosjektet mellom tilrettelagt byggfag på Nesbru videregående skole, Haandverkerne og oss i Asker kommune som vi er veldig glade for å ha fått lov til å være med på, sier Lene Conradi, ordfører i Asker kommune.

Asker kommune satser på yrkesfag

Samarbeidsprosjektet er et innovativt undervisnings- og byggeprosjekt som tilbyr utvikling av nye fagarbeidere innenfor håndverksyrket noe som Asker kommune har vært opptatt av å legge et større fokus på. Budskapet er at ikke alle må gå studiespesialisering da kommunen også har flere gode utdanningsmuligheter innen yrkesfag.

- Haandverkerne AS har som entreprenør og håndverksbedrift  et viktig samfunnsansvar i å utvikle nye håndverkere. Det er da spesielt gledelig, i tillegg til vanlig lærlingordning, å kunne være en del av et samarbeid med Nesbru VGS og Asker kommune som gir skoleelever en unik læringsarena gjennom prosjektet Drengestua. Vi er stolte over å kunne bidra og stolte over de dyktige elevene, sier Lyder Hole, leder i Haandverkerne.

Et råteskadet verneverdig bygg

Entreprenøren og håndverksbedriften Haandverkerne AS har ansvaret for prosjektet som tømrerelevene bygger. Elevene får deltatt i alle prosesser og aktiviteter som kreves for å gjennomføre et slikt prosjekt. De lærer håndverket sitt og høster erfaring gjennom et virkelig prosjekt.

- Her er det tømrerelevene som står for tømrerarbeidet og vi som står for ansvarsretten, oppfølging av kvalitetssikring, HMS og alle underleverandørene som kobles på prosjektet underveis. Det verneverdige bygget ble revet for så å bli satt opp igjen med nye betongsåler og klargjort for tømrerarbeidet, sier Rune Røising, prosjektleder hos Haandverkerne.

- Vi synes det er flott å kunne bidra til å få flere norske ungdommer ut i yrket. Vi ser at elevene motiveres av å være en del av et så konkret og virkelig prosjekt som dette. Det er jo klart at de får mer ut av å bygge på en byggeplass enn å sitte å snekre på skolen, sier Røising.

Bedre enn skolebenken

Tømrereleven Mattias Pedersen er en av mange fagelever som får verdifull erfaring gjennom samarbeidsprosjektet og mener at den praktiske erfaringen han får ved å bygge på et virkelig prosjekt som Drengestua-prosjektet er ti tusen ganger bedre enn å sitte og svette på skolebenken.

- Det er noe helt annet å bygge enn å sitte ved skolebenken i flere timer. Det er ikke noe for meg. Jeg lærer mer av å gjøre enn å skrive. Prosjektet er veldig komplisert med utrolig mange utfordrende arbeidsoppgaver som jeg aldri ville fått brynet meg på ved skolebenken. Dessuten er det ganske tøft å kunne si at jeg har vært med å bygge et virkelig bygg i et skikkelig byggeprosjekt. Dette er absolutt den beste måten å lære på, sier Mattias Pedersen, tømrerelev på Byggfag ved Nesbru VGS.

- Det er kult av ordføreren å komme hit for å heie på oss, det setter jeg pris på. Jeg har lyst til å takke lærerne mine her på Nesbru som har hjulpet meg og gitt meg arbeidserfaring gjennom dette prosjektet, avslutter Pedersen.

Forsiden nå