Nikola Tre er formet etter europeiske lengdekrav, og kan leveres med både to og tre akslinger.
Nikola Tre er formet etter europeiske lengdekrav, og kan leveres med både to og tre akslinger. (Illustrasjon: Nikola Motor Company)

Torpa bestiller tre ganger Tre

Torpa Bilruter har bestilt tre utslippsfrie Nikola Tre.

Nikola Tre er en batterielektrisk bil med hydrogen som rekkeviddeforlenger, og har en rekkevidde på 1000 kilometer samtidig som den kan frakte 50 tonn totalvekt.

Torpa Bilruter, med hovedkontor på Dokka i Oppland, har lagt inn bestilling på tre Nikola Tre. 

- Siden grunnleggeren av Nikola Motors, Trevor Milton, har gjort ære på Norge ved å døpe sin hydrogenelektriske europavariant med norsk stavemåte, måtte jo vi bestille tre stykker, spøker daglig leder Knut A. Kind.

Torpa Bilruters største kunder er ASKO, TINE, NLP og Schenker. Styreleder Ketil Lundgaard sier at kundene etterspør miljøvennlig transport, men han tilføyer at bilselskapet også på egen basis ønsker å starte på veien mot utslippsfri transport.

- Nå har vi lagt bak oss det første målet ved at samtlige biler er mellom null og fire år gamle. Alle har Euro VI-motor. Dermed har vi god samvittighet når det gjelder lokal forurensing, sier Lundgaard og føyer til at dette ikke er nok. Nå er det CO2-utslippene våre vi må få gjort noe med, og da må vi inn på ny teknologi.

Nikola Tre er den europeiske versjonen av Nikola One og Two. Den kan leveres både toakslet og treakslet. Om bord har den tanker med komprimert hydrogen nok til å lade batteriene ved hjelp av en brenselcelle for lange distanser. Dermed er det ikke nødvendig med tunge batterier som stjeler nyttelast. Det eneste utslippet fra bilen er ren vanndamp.

Forsiden nå