Transport 2011

Transport 2011

Besøket stoppet på 18.517 Totalt kom 18.517 besøkende til Transport 2011 på Lillestrøm. Den "magiske" grensen på 20.000 ble ikke nådd, men prosjektleder Trond Andersen ved Norges Varemesse hadde likevel grunn til å være fornøyd med årets messe.

 

Utstillingen ble den bransjefesten arrangørene hadde håpet på, og de besøkende fikk et godt innblikk i hva bransjen har å by på. På de neste sidene gir vi et utvalg av det som ble presentert i Lillestrøm 8. - 10. september, og vi fortsetter i neste utgave av A&T.

På forhånd var det mest spenning knyttet til visning av splitter nye Mercedes-Benz Actros som ble messeklar noen dager før dørene åpnet. Men det var nok likevel Volvo Trucks Norge som gjorde årets PR-kupp ved å sikre seg verdenspremieren på nye FH16 med 750 hestekrefters motor, og dermed igjen kan skryte av å være "world's strongest".

Olav Slaatsveen, adm. direktør i Norges Lastebileier-Forbund, gleder seg allerede til neste messe som vil gå av stabelen i 2014 på Norges Varemesse. Om det blir en vår- eller en høstmesse er ikke avgjort.

Volvo leder hk-racet igjen

Kampen om hestekreftene ble skjerpet ytterligere på Transport 2011. Siste stikk har gått til Volvo, som igjen ligger i tet når det gjelder motoreffekt.

I ly av at "alle" har ventet på Volvo skulle lansere en ny FH-serie, noe vi ikke tror skjer før neste år, har den svenske nyttekjøretøyprodusenten i ro og mak kunnet avslutte utviklingsarbeidet med en enda kraftigere rekkesekser på 16 liter, betegnelse D16G750. Den yter 750 hk og har et dreiemoment på hele 3550 Nm i området fra 1000 til 1400 o/min. Lanseringen av den nye motoren viser at hk-racet nå først og fremst står mellom Volvo og Scania med MAN som en outsider på den andre siden av 700 hk-merket.

Det var en verdenslansering da Volvo bokstavelig talt lot teppet falle for den nye FH16 750. At det skjedde på Transport 2011 var ingen tilfeldighet. Norge er faktisk Europas største enkeltstående marked for Volvo FH16. Lanseringen kom akkurat tidsnok til å feire 25-årsdagen til 16-litersmotoren. Produktsjefene både for den aller første F16-motoren og den nye kraftkilden, henholdsvis Christer Pehrsson og Hayder Wokil, var tilstede på Transport 2011 og kastet glans over lanseringen.

Euro 5 og EEV

Den nye 16-litersmotoren vil bli produsert både i Euro 5- og EEV-utførelse. Ordinær produksjon kommer i gang i begynnelsen av 2012. Den nye 750-hesteren bygger på samme teknologien som 700-hesteren i 16-litersprogrammet. Biler med denne motoren kommer også med en noe kraftigere I-Shift automatisert girkasse, ATO3512D, for å kunne takle det imponerende dreiemomentet.

-Vi er veldig glade og stolte over at vi får lov å være det markedet Volvo Trucks har valgt for å gjøre denne introduksjonen. Norge er et krevende land å drive transport i. På grunn av at vi har krevende veier med mange og lange motbakker og mange fjelloverganger, i kombinasjon med høye togvekter, har norske transportører alltid ligget i fremste rekke når det gjelder å finne lastebiler med de absolutt sterkeste prestasjonene. Vi vet at det norske markedet kommer til å sette pris på denne bilen, og igjen er vi tilbake med "world's strongest" - det er vi stolte av, sier adm. direktør Erik Engelien i Volvo Norge AS.

Effekthegemoniet

Vi tror Volvo får beholde effekthegemoniet et par år fremover. Selskapets rekkemotorer er godt forberedt for å konverteres til Euro 6. Da er situasjonen en annen for Scania og MAN som i dag er avhengig av V8-motorer for å klare effekter over 600 hk. Inntil det motsatte er bevist, tipper vi at disse fabrikkene vil utvikle en rekkemotor for de høyeste effektene, gjerne i fellesskap. Det vil i så fall bety at man ikke tar frem nye versjoner av dagens V-motorer.

Observante besøkende kunne se ytterligere en Volvo FH16 750 på Transport 2011, men den sto ikke på Volvo-standen. Denne andre 750-hesteren fant vi hos påbyggprodusenten SKAB som har bygd ny transport-semitrailer til Boije Ovebrincks knallgrønne, hybride Volvo Race Truck (sto på Volvo-standen). Foran semitraileren bruker Ovebrinck en førserieprodusert FH16 750.

Utover den nye 750-hesteren og den nevnte truck race-bilen hadde Volvo en meget innholdsrik stand som i stor utstrekning besto av ferdigbygde kundebiler og som viste et godt tverrsnitt av Volvos omfattende lastebilprogram.

Sjåførklubb

Volvo benyttet Transport 2011 til å lansere Volvo Sjåførklubb Norge, som er ment å skulle være et møtested for alle norske Volvo-sjåfører enten de kjører lastebil eller buss.

Iveco med LMV

Iveco står like foran lanseringen av en oppdatert Daily-serien. I påvente av det viste Iveco LMV - Light Multirole Vehicle - på Transport 2011.

LMV kan leveres i en rekke sivile og militære utførelser, og bilen på Iveco-standen hadde norske militærskilter. LMV bygger på idéen om å utvikle et kjøretøy med mobilitet som en offroader og med en beskyttelse som en pansret bil. I mange tilfeller har denne beskyttelsen spilt en fundamental rolle når det gjelder å redde liv for patruljerende soldater eller ved eskorte av konvoier med humanitær hjelp.

LMV er utviklet og blir produsert av Iveco Defence Vehicles i Bolzano i Italia. Kjøretøyet er utstyrt med en dieselmotor med Common Rail og med et effektuttak på 190 hk, koblet til en automatisk 6-trinns girkasse med hydrodynamisk konverter og to-trinns mellomgirkasse montert sammen med differensialen i bakakselen. Bilen kan kjøre i opptil 130 km/h, klarer stigninger på 60% og kan forsere vanndybde på opptil 1,5 meter.

På Iveco-standen kunne man ellers se chassiser fra alle fire lastebilserier, Daily, Eurocargo, Stralis og Trakker.

Optimisme blant varebilleverandørene

Det var stor optimisme blant de varebilimportørene som hadde funnet veien til Lillestrøm og Transport 2011.

Det var i all hovedsak de mellomstore varebilleverandørene som var å finne med egne stands innenfor veggene på Transport 2011. VW var representert med noen biler på Scania-standen, og at Toyota som mister sin storselger Hiace neste år valgte å droppe årets messe var forståelig. Ford som ligger på 3. plass på salgsstatistikken var godt representert ved Oslo-forhandleren Røhne og Selmer AS.

Hos RSA er forventningene til å klatre på salgsstatistikkene de neste månedene høye, etter inngåelse av avtale med Relacom om leveranse av ca. 400 biler i året, samt at en økt satsing på dedikerte varebilselgere ute hos forhandlerne skal begynne å bære frukter, sier salgssjef Espen Kristoffersen i RSA til A&T.

Også hos RBI Norge AS (Renault) er målsetningen å komme høyere på salgsstatistikken. En topp 10-plassering er målsettingen for 2012, og ifølge salgssjef Tom Setsaas jobber importøren tett med forhandlerne for å få på plass dedikerte varebilselgere. I tillegg skal kunden få gode tilbud på biler og et godt servicetilbud. 

Nissan benyttet messen til en tjuv-start på høstens store karavane som skal besøke 8 utvalgte XL-Bygg varehus fra Østfold i syd til Trøndelag i Nord, med hele varebilsortimentet.

Forsiden nå