Ole Kristian Ruud, as Maskintransport, og hans Scania T144/530 hk venter på politiekskorte for å transportere et møllehus (maskinhus) den 20 km lange strekningen fra havna og frem til vindparken. Det 87 tonn tunge maskinhuset ligger stødig på en 8-akslet Nicolas modultrailer med sving/brems/løft på alle hjul som styres automatisk fra svingskiven.
Ole Kristian Ruud, as Maskintransport, og hans Scania T144/530 hk venter på politiekskorte for å transportere et møllehus (maskinhus) den 20 km lange strekningen fra havna og frem til vindparken. Det 87 tonn tunge maskinhuset ligger stødig på en 8-akslet Nicolas modultrailer med sving/brems/løft på alle hjul som styres automatisk fra svingskiven.

Transportkolosser på supre anleggsveier

Husker du saken om vindmølletransport på Smøla i A&T nummer 4 2005? Journalist på saken er Hans Fossum.

I løpet av høsten setter Statkraft Energy AS i drift 48 vindmøller på Smøla på Nordmøre. Monteringen av de ca. 70 meter høye vindmøllene pågår nå for fullt, noe som krever kløkt og kompetanse og døgntransport med 54 meter lange «vogntog» med totalvekt opp til 145 tonn. Slike tungvektere betinger skikkelige veier, og arbeidsfellesskapet AF Decom AS/AF Ragnar Evensen AS har bygd en veistandard som transportørene jubler over.

Ole Kristian Ruud fra Hokksund har kjørt vindmøller og annet tungt i mange år, og han skryter uhemmet av standarden på anleggsveiene som arbeidsfellesskapet har bygd på Smøla.

- Helt suverene

- Veiene her er helt suverene, det skal Decom og Ragnar Evensen ha, sier Ole Kristian Ruud, eier av as Maskintransport.

Hans firma har i mange år samarbeidet med danske Brande Maskintransport som har transportoppdraget på Smøla Vindpark. Og Carsten Pedersen i Brande deler Ruuds beskrivelse av veistandarden.

- Den er meget høy, sier Pedersen.

Et 40 meter langt rotorblad transporteres sakte og trygt på vindparkens supre anleggsveier.
Et 40 meter langt rotorblad transporteres sakte og trygt på vindparkens supre anleggsveier.

Bredbeint 400-tonner

Nå er det ikke bare Brandes fem Mercedes Actros (en 500 hk 8x8, fire 500-610 hk 6x4) og Ruuds Scania T144/530 hk (m/converter) og deres spesialhengere med opptil åtte akslinger, som tungt «nedlastet» smyger seg gjennom myrlandskapet på Smøla.

De tunge løftene blir utført av beltekranen Liebherr IR1400/W2 på 405 tonn.
De tunge løftene blir utført av beltekranen Liebherr IR1400/W2 på 405 tonn.

Rotorbladet på 9,3 tonn bringes til værs av den store Liebherr-kranen.
Rotorbladet på 9,3 tonn bringes til værs av den store Liebherr-kranen.

Fullastet blir bilene til Brande og Ruud for smågutter å regne mot beltekranen Liebherr IR1400/W2 på 405 tonn fra danske Kranringen Wind som er ekspert på vindmølleløfting og andre tunge og vanskelige løft. Den bredbeinte Liebherr-kranen (87 m løftetårn) dekker hele veibredden når den belter seg mellom møllefundamentene for å utføre de tunge løft.

På enkelte steder har det vært nødvendig med en midlertidig veiutvidelse for at den bredbeinte kjempen skal komme seg frem. Den mindre mobilkranen, Terex Demag AC200-1, på 200 tonn som er leid inn fra Kristiansund Kranservice AS for de "lette" løftene, klarer seg godt innenfor normal veibredde.

De fleste anleggsmaskinene har for lengst forlatt Smøla, men Bjørnar Vatn (Vatn Maskinstasjon AS) og hans Volvo EW200 er fortsatt i sving med litt finpussing, her sammen med fungerende anleggsleder Torstein Ottem, AF Decom AS.
De fleste anleggsmaskinene har for lengst forlatt Smøla, men Bjørnar Vatn (Vatn Maskinstasjon AS) og hans Volvo EW200 er fortsatt i sving med litt finpussing, her sammen med fungerende anleggsleder Torstein Ottem, AF Decom AS.

230 km i timen

Danske Siemens Windpower er mølleleverandør og hovedentreprenør på utbyggingen på Smøla Vindpark. De 70 meter høye vindmøllene (målt til navet) veier ca. 260 tonn, og løftes på plass i syv seksjoner.

Mølletårnet i stål bringes til værs i to seksjoner, deretter kommer maskinhuset som er det tyngste løftet med sine 87 tonn. Etter at navet (26 tonn) er på plass, bærer det til værs med de tre rotorbladene av glassfiber som er ca. 40 meter lange og veier 9,3 tonn. «Propellens» vingediameter er 83 m, og når bladene roterer med 10-12 sekundmeters fart (kuling) har bladene en hastighet på vingespissen på 230 km/h.

Det er gått med atskillige meter med armeringsjern i de 48 møllefundamentene. Diameteren på møllefundamentene er 7,5 m, det er 1,6 m høyt og forankret med spennstag dypt ned i fjellet.
Det er gått med atskillige meter med armeringsjern i de 48 møllefundamentene. Diameteren på møllefundamentene er 7,5 m, det er 1,6 m høyt og forankret med spennstag dypt ned i fjellet. Foto: Torstein Ottem

Rett over myra

Arbeidsfellesskapet AF Decom AS/AF Ragnar Evensen AS har utført grunnarbeidene i vindparken. Fellesskapet har hatt prosjektering og bygging av 19 km vei, legging av 97 km høyspentkabel/25 km fiberkabel og støping av de 48 møllefundamentene. I alt 190.000 m 3 fjell er sprengt ut, betongforbruket er på 10.500 tonn og 80.000 tonn sand er benyttet til vei-/grøftefylling.

Arbeidsfellesskapet begynte anleggsarbeidene i januar i fjor og var ferdig ved årsskiftet. Foruten egne folk og maskiner, har fellesskapet leid inn en rekke maskinentreprenører fra distriktet, og under den mest hektiske anleggsperioden har over hundre mann og et førtitalls maskiner vært i sving.

En Terex Demag AC200-1 på 200 tonn fra Kristiansund Kranservice AS er leid inn for de «lettere» løftene.
En Terex Demag AC200-1 på 200 tonn fra Kristiansund Kranservice AS er leid inn for de «lettere» løftene.

Kranfører på Terex-en er Rune Samseth.
Kranfører på Terex-en er Rune Samseth.

Veiarbeidene har bydd på utfordringer i det myrlendte terrenget. Den 19 km lange parkveien er lagt mest mulig på fjell, men i to områder var det ingen vei utenom. I begge områdene, hver på ca. 80 meters lengde, ble myras skjærefasthet målt  før det ble lagt fiberduk (kl. 3) rett på den blaute myra. Deretter kom et geonett med ca. en halv meters overlapp, så et 40 cm lag sprengt masse (0-150 mm), nytt geonett og nytt lag med 0-150 mm og så toppdekket på 0-25 mm. "Myrveien" har vist seg å klare de tunge laster, men når Liebherr-kranen på 405 tonn skal over, må den slankes; det skjer gjennom nedrigging av kranutstyret som fraktes separat med bil over de to partiene. 

Null fraværsskader

Helse, miljø, sikkerhet (HMS) er blitt sterkt vektlagt under anleggsperioden på Smøla Vindpark, og etter ca. 110.000 arbeidstimer viser HMS-protokollen null fraværsskader og et totalfravær på 0,3%.

- Det er vi ganske stolte av, og arbeidsmiljøet og kjemien mellom alle som har jobbet på anlegget, har vært og er, helt enestående, sier fungerende anleggsleder Torstein Ottem, AF Decom AS. Selv om anleggsarbeidet er ferdig, er Ottem fortsatt på Smøla for å lede den siste finpussen etter at møllene er kommet på plass.

Landets største

I løpet av juni skal de 48 møllene være ferdigmontert. Med disse på plass blir dermed Smøla Vindpark landets største med 68 møller; de første 20 ble tatt i bruk allerede i 2002. De 68 møllene vil få en årsproduksjon på 450 GWh (gigawattimer), nok til å dekke behovet til ca. 20.000 husstander.

Forsiden nå