Transportmessa 2010: Vått - men imponerende

Transportmessa 2010: Vått - men imponerende

For andre gang på rad var værgudene i dårlig humør under Transportmessa på Gardermoen. Hverken arrangøren eller de 150 utstillerne fortjente det etter alle forberedelsene som ble gjort i åpenbar entusiasme for bransjen.

Entusiasme er trolig stikkordet bak det imponerende antallet kundebiler som stilte opp for sine leverandører. Vi skaffet oss ikke oversikt over alle, men la merke til at mange biler var kommet langveis fra, for eksempel den flotte kranbilen til firma Terje Halsan i Glomfjord som sto på Hiabs stand. Forhåpentligvis kunne den ta en jobb eller to på Østlandet, eller på den lange veien hjem.

At så mange forskjellige kundebiler var utstilt, gjorde at også de "mindre" merkene fikk vise hva fabrikkene kan levere av modeller og utgaver, samt se påbygg som viser hva de kan brukes til.

Sterkt hos Scania

Hvis man startet besøksrunden nederst, altså ved inngangen, og gikk oppover stripa så langt det gikk, støtte man på Scania-shoppen som var både vegg og sentrum i en utstilling formet som et slags halvatrium. De nye verdensstjernene, tre 730-hestere, var ikke bygget opp på pidestall, men sto på sidene relativt anonymt plassert sammen med sine mindre "brødre" som trolig vil oppnå minst like store markedsandeler.

Alle tre 730-hesterne tilhører Scania Demo Senter og var dermed tre av 10 utstilte som tilhørte senteret. Totalt var 17 biler utstilt hos Scania, et stort antall, større enn på Bauma i München som ble besøkt av 410.000 personer.

Med telt og sandkasse for barn (tidlig krøkes skal....), 17 biler og demohenger i tillegg til shoppen, ble det både arkitektoniske, kommersielle og logistiske hensyn å ta. Grovarbeidet på arkitektsiden ble utført av sjefen for demosenteret, Tom Ola Bjerkestuen og informasjonsdirektør John Lauvstad. Men "generalinspektør" og avgjørende myndighet for standen var "hu dama i shoppen", som en av kundene kalte henne, Irene Fester Schancke, til daglig markedskoordinator hos Scania på Skøyen. Da hun hadde fått det som hun ville, ble det bra, ifølge John Lauvstad. Vi ville forøvrig inn til henne i shoppen, men der var det ikke plass til oss, så hun måtte hentes ut for å foreviges.

Ny "gullgutt" hos Volvo

Den nye anleggsbilen FMX har fått heltestatus hos Volvo Trucks under introduksjonsfasen, og messegeneralen, regionsjef Tom Parker, hadde plassert bilen i sentrum av standen sammen med en Volvo hjullaster til å hjelpe seg med å påpeke bilens funksjon og til å fremheve slektskapsforhold innen den store Volvo-familien.

Tom Parker hadde selvfølgelig ikke glemt å plassere flaggskipet, Volvo FH16/700, som godt plasserte blikkfang på en fullpakket stand med 15 utstilte biler. Det ryktes forøvrig at enkelte hos Volvo vil se i praksis at Scania R730 er sterkere før de tror det.

Når det gjelder den nye "gullgutten", FMX som er en videreutvikling av "FM anlegg" til fullblods anleggsbil, venter Volvo at den vil bidra til større markedsandel i hele det europeiske anleggsmarkedet. Under messa traff vi interesserte som vandret frem og tilbake mellom FMX og tilsvarende biler av andre merker for å sammenligne. Det var ikke vanskelig på Transportmessa 2010, for i Norge er alle kjente merker tilstede.

Bra stemning hos Iveco

Iveco stilte ut ti biler utenom den iøyenfallende utstillings-traileren. De ti bilene representerte de vanligste fra Ivecos program. Det vil si flaggskipet for langtransport, Stralis, anleggsbilserien Trakker, modellen for distribusjon og kommunal tjeneste, Eurocargo, og den velkjente Daily-serien som i likhet med Eurocargo foreligger i 4x4-utgave.

Det som trolig er hovedårsaken til at Iveco-representantene, med herrene Eriksen og Trommedalen i spissen, var i god stemning, er at Iveco nå satser i Norge med utbygging av nettverket med særlig trykk på verkstedservice for de tunge modellene.

Flere nye servicepunkter

Det høres oppløftende ut for Iveco at det er ansatt salgsansvarlige konsulenter i Nord-Norge, Trøndelag, Rogaland og på Østlandet (Sarpsborg, Oslo, Bærum, Drammen og Porsgrunn). Representanten for Rogaland og Agder-fylkene vil være på plass i løpet av sommeren, forsikres det.

Når det gjelder nye serviceverksteder, gjelder det E18 Trucksenter (Porsgrunn), Ritek AS (Levanger), Lastebilsenteret Trøndelag (Heimdal), og RSA (Drammen).

Satsingen som skjer nå minner litt om det som skjedde på 80-tallet med Morten Vollan som sjef. Iveco var i framgang i Norge inntil effektene av den særnorske "bråstoppen" gjorde seg gjeldende på lastebilsalget. Iveco-ledelsen i Torino mistolket trolig det som skjedde i Norge og dro aktivitetsnivået ned.

Nå har kanskje Ivecos kontrakt med Posten Norge bidratt som øyeåpner. Beslutningstagerne hos Iveco har trolig innsett at det kan være en mulighet til å selge lastebiler i det eneste europeiske landet som har penger.

Ny rundtsvingende Fassi

Nord-Kran AS viste en krannyhet på Transportmessa, den rundtsvingende Fassi F315AXP med kapasitet på 31 tonnmeter.

- Vi er glad for å ha fått denne kranen i sortimentet, for det er økende etterspørsel etter rundtsvingende kraner også i det mellomstore formatet. Minste rundtsvingende kran hos oss hittil har vært på 45 tonnmeter, sier Steinar Nord, daglig leder i selskapet.

Nord-Kran hadde en spesiell demonstrasjonsbil på Gardermoen. På den var det montert ikke mindre enn syv kraner med kapasiteter fra 1 til 80 tonnmeter. - Folk liker å se og ta på ting, og samtidig er det praktisk for oss å kunne demonstrere detaljer på en kran, fremfor å henvise til tekst og bilder på en brosjyre.

Nord-Kran hadde også utstilt sin største kran, en kjempe på 150 tonnmeter med betegnelsen F1500APX.

- Jeg synes verden begynner å se lysere ut nå. I løpet av årets seks første måneder har vi fått inn like mange bestillinger som i hele 2009. Vi har alltid vært sterke på store kraner, men i år selger vi også en god del mindre. Ikke minst har det vært en betydelig interesse for mindre kraner til montering på båter og kaianlegg, sier Nord.

Også mindre kraner

Nord ser også en generell endring som har skjedd innenfor bruk av lastebilkraner de siste fem-seks årene. Tidligere ble kranene mest brukt til å laste og losse gods på de bilene de var montert på. I dag blir særlig de større kranene med lang rekkevidde i økende grad brukt til arbeid hvor mobilkraner tidligere var enerådende.

- Det begynte vel egentlig med at mobilkranfirmaene anskaffet seg kranbiler for å få med motvekter og annet utstyr til mobilkranene sine. Da lærte de seg snart at kranbilene i mange sammenhenger var vel så smidige og effektive som mobilkraner. Vi leverer idag kranbiler som kjører lite, men som jobber desto mer med monterings- og vedlikeholdsarbeid, sier Nord.

Godt forhold

Nord-Kran er et familieselskap med åtte ansatte. Steinar Nord kom inn i selskapet i 1989, men faren solgte sin første Fassi-kran allerede i 1974. Det var bare 10 år etter at den aller første kranen med Fassi-navnet ble produsert.

- I 1974 hadde Fassi fem kranmodeller på programmet. Idag er antallet ti-doblet, forteller Nord. - Jeg vil gjerne legge til at vi har sterke og gode bånd til Fassi. Det italienske selskapet er akkurat som vi et familieselskap, og det tror jeg gjør at vi forstår hverandre ekstra godt.

Kjetting med økt gripeevne

Lilleseth Kjetting AS på Skarnes kan levere en ny OFA-kjetting: Firkant U-brodd på vridd kjetting, leveres i tettlenket og standard i7 mmog8 mmtil transport. Kjettingen er laget i spesial settherdet borstål av beste kvalitet.

- Det som gjør kjettingen spesiell er at den er "aggressiv" og gir bedre gripeevne i underlaget ved at den har firkantet U-brodd. Firkant-brodden får meget god kontakt med underlaget, sier Stian Østerhaug, salgsleder i Lilleseth Kjetting AS. Han forteller videre at det oppnås bedre levetid på kjettingen enn normalt på grunn av at det er to brodder pr. kjettinglenk. Kjettingen har gått i felttest hos et renovasjonsfirma i Oslo og Akershus det siste året. Erfaringene er gode og kjettingen skal ha 20% forbedret gripeevne i forhold til tidligere kjettingtype, forteller Østerhaug.

Godt hjulpet av en streng vinter og stort lagerhold og et bredt produktspekter kunne Lilleseth Kjetting notere seg for en god omsetningsøkning ifjor. Selv om det var meget god respons og interesse for kjettingen på messen, er det først i september/oktober Østerhaug regner med at kjettingsalget vil "ta av".

Lilleseth Kjetting AS kan se tilbake på en over 60 år lang kjettinghistorie. Det startet med egen kjettingproduksjon i 1947, siden har man inngått samarbeid med blant annet Gunnebo og OFA (tidligere OVAKO Loimaa).

Forsiden nå