Det var rift om MANs ene hybrid distribusjonsbil under MANs pre-IAA-arrangement.
Det var rift om MANs ene hybrid distribusjonsbil under MANs pre-IAA-arrangement.

Transportmessa - Krefter hos MAN

MANs V8 på 680 hk var godt representert på Transportmessa, men til MAN å være var standen litt amputert i og med at den populære TGL ikke var utstilt, og heller ikke TGS. Dermed ble antall utstilte biler på staden bare fem.

Men det var flere MAN spredt utover stripa, blant annet hos Hiab, en langveisfarende TGX med V8 og 680 hk tilhørende anlegg- og transportbedriften Terje Halsan i Glomfjord. Den var utstyrt med 100-tonnmeters Hiab-kran montert av Transportindustri AS på Fauske. Bilen var 4-akslet med tridem bak, nærmere bestemt tandem med styrende løpeaksel.

Den "high-light"-plasserte TGX V8 på messestanden, hadde også tridem bak, men her var det montert Multilift krokløftaggregat med "hurtiglås" slik at bilen kjapt kunne forvandles til trekkvogn med svingskive.

Denne bilen tilhørte MAN Sverige, men ikke desto mindre dro den rett fra Gardermoen til mer regnvær og enda færre varmegrader i Tromsø under Nordnorsk Bygg og Anleggsmesse 2010 for å representere "dieselpioneren" MAN.

På standen til Renault Trucks kunne man la øynene gli fra kjempen Magnum og nedover til Midlum og Master, via Premium - og for første gang i Norge, Kerax i 6x6-utgave.

Antallet kundebiler på Renaults stand vitner om at det har vært grobunn for en voksende Renault-klan i Norge. Siste synlige eksemplet på det var anleggstøffingen Renault Kerax utstyrt for å gjøre jobben den har hos Kvikne-Rennebu Kraftlag. Bilens plassering på messa kunne vitne om at den var den siste hos Renault som klarte å slite seg løs fra jobben og dra til Gardermoen. Den sto litt bortgjemt bak selve standen, men i terrenget som er dens rette element.

Bortsett fra at 6x6-konfigurasjon er "blåbær" for Renault, har bilen 11-litersmotoren på 450 hk og 16-trinns ZF Ecosplit girkasse. Alt utstyret inkludert Palfinger kran og Palift krok-aggergat, er levert av Scandinavian Forest Group på Elverum.

DAF har gjort det godt i Europa inkludert Storbritannia og er for eksempel europeisk markedsleder på trekkvogner. I Norge er markedsandelen lavere enn vi mener den skulle være basert på modellprogrammets kvaliteter.

Nå bygger DAF Norge ut sitt forhandler- og service-nett, noe som etter hvert burde hjelpe i et land hvor DAFs lastebiler har et meget godt rykte.

Under Transportmessa var selvfølgelig de to tunge seriene, CF og XF105 tilstede, og messe-standen gjorde behørig oppmerksom på de lettere bilene i LF-serien. Det er tipp topp moderne produkter som egner seg svært godt til distribusjon og lignende bruksområder, blant annet fordi de tilbyr fine dreiemomentkurver og automatisert ZF girkasse. Ikke bare de tunge seriene, men også LF-utgavene er kjent for sine gode kjøreegenskaper, sin lettkjørthet og spesielt gode styrestabilitet.

Alle modellene på DAFs program kan leveres i EEV-utgave, det vil i praksis si partikkelfiler i tillegg til SCR-rensing. Den første DAF i EEV-utagve, en DAF 45, ble levert til Skedsmo Kommune for kort tid siden.

Store og nye små hos Mercedes-Benz

På Mercedes-Bens-forhandlernes stand hadde Actros III i 600 hk-utgave og i form av en tømmerekvipasje fått en fremskutt posisjon. Det var ikke så underlig.

Etter at den oppførte seg så bra som to-akslet trekkvogn og gikk så rimelig på A&T-testen, har trolig flere enn vi i Anlegg & Transport hatt et godt øye til 600-hesteren. Vi har inntrykk av at i Actros III er alt blitt bedre og bekrefter det vi selv har sett av intensivert forskning og utvikling hos Mercedes-Benz og andre steder under Daimler-paraplyen.

Den nye, lille søte

De fleste har sikkert fått med seg at agenturet for Mitsubishi Fuso Canter er overtatt av Bertel O. Steen som følge av at Mitsubishis lastebiler hører hjemme i folden hos Daimler Trucks.

7,5-tonneren Fuso Canter som nå selges i Norge, kan betegnes som en europeisk utgave med en god del europeiske komponenter, altså mindre japansk enn man kunne tro. Bilen produseres i Portugal, og de to viktigste komponentene i drivlinjen, motor og girkasse, er europeiske produkter. Motoren kjøpes i short-utgave fra Fiat Powertrain og er da i utgangspunktet den samme 3-literen som brukes av Iveco, Fiat og PSA Peugeot Citroën. Girkassen kommer fra ZF.

Bilen er fin å kjøre, og enhver som har personbillappen vil kjenne seg igjen og kan starte kjøring uten videre undervisning.

Det ser allerede ut som om Fuso Canter finner sine nisjer i markedet, blant annet som lett bilberger.

Adverbet i overskriften passer både på den ekstreme og fryktinngydende bæreren av Kongsbergs rakettbatteri og litt på antallet utstilte Sisu'er. Det kan se ut som om det etterhvert bygger seg opp en Sisu-klan i Norge.

Den militære rakettransporteren kan sies å ha lite å gjøre på en sivil transportmesse, men den forteller på en oppsiktsvekkende måte hva Sisu-fabrikken er god for. Å lage en vanlig, sivil lastebil blir liksom blåbær i forhold. Det var trolig hva importør Elverum Maskin ville fortelle.

Staselig krokbil

Den militære rakettbæreren med krokløsning har vi omtalt tidligere i A&T, så vi strømmet heller til et annet blikkfang, nærmere bestemt en Sisu R500 med krokaggregat fra Multilift, modell XR 24. Til attributtene hører hurtigkjøringsfunsjon og fri senk, og bak hytta sentral for påkobling av ploghydraulikk, saltspreder o.l. Bak hytta hadde bilen også skap for oppbevaring av utstyr en entreprenør trenger. Nytt for oss var galvaniserte skjermkasser på begge sider, montert av påbyggeren Multilift, og tiltenkt rollen som oppbevaringsplass for mindre gjenstander. Bilen er dessuten levert med bakvindu og ekstra sidevindu med henblikk på oversikt bakover under brøyting.

Mens den militære spesialbilen hadde Caterpillar motor, hadde den sivile krokbilen motor fra Renault Trucks, eller kanskje rettere sagt fra Volvo Powertrain. Girkassen var den velkjente 16-trinns ZF Ecosplit.

Forsiden nå