Tre norske biler i Shell Eco-marathon

To studentmiljøer i Norge skal delta i Shell Eco-marathon i Rotterdam fra 21. til 24. mai. Dette er en konkurranse i å utvikle motorkjøretøy som kan kjøre lengst mulig med minst mulig energiforbruk.

Shell Eco-marathon, sammen med Shell Energy Lab og konferansen Powering Progress Together Forum, tiltrekker tusenvis av besøkende hvert år og skaper debatt rundt temaer som energi, miljø og mobilitet. Det er 31. gang Shell Eco-marathon arrangeres, og det er forventet en deltagelse fra mer enn 3000 studenter fra rundt 30 land.

Tre norske biler

NTNU i Trondheim har vært alene om å representere de norske fargene de siste fire årene, men i år er også Høgskolen i Østfold påmeldt. Denne utdanningsinstitusjonen har tidligere deltatt i Shell Eco-marathon med suksess og lover å gi NTNU kamp når det gjelder beste norske kjøretøy. NTNU stiller med to kjøretøy og Høgskolen i Østfold med ett i årets konkurranse.

Laget fra Høgskolen i Østfold som stiller til start i årets Shell Eco-marathon. Bilen de står rundt, er fra den gangen Høgskolen i Østfold stilte til start i 2010. Nå bygger teamet en helt ny bil.
Laget fra Høgskolen i Østfold som stiller til start i årets Shell Eco-marathon. Bilen de står rundt, er fra den gangen Høgskolen i Østfold stilte til start i 2010. Nå bygger teamet en helt ny bil.

Høgskolen i Østfold kommer til å stille med en helt ny bil som skal gå på biodrivstoff. - Vi har stor tro på vår tekniske løsning, og ønsker med dette også å bidra til at det blir mer oppmerksomhet rundt andre-generasjons biodrivstoff, som vi mener har havnet litt i skyggen i den norske debatten som domineres av elbiler og hybridbiler. Vi har også som mål å lage en 100 prosent resirkulerbar bil, forteller Johannes Gylseth fra teamet som kaller seg ØUC Shell Eco.

NTNU stiller med en bil i klassen Urban Concept, samme klasse som Høgskolen i Østfold, samt en i Prototype-klassen. I fjor endte NTNU på en 3.-plass i Urban Concept og en 7.-plass i Prototype. I Prototype satser studentene med samme bil som i fjor, men har gjort en rekke forbedringer for å få et enda bedre resultat i år. Kjøretøyet er en ren el-bil som i fjor kjørte hele 631 km/kWh. Bilen i Urban Concept går på brenselcelle.

Forsiden nå