Trekkvogn med 750 tonn totalvekt

I Volvos nye film, Volvo Trucks vs 750 tonn, skal en Volvo FH16 750 med I-Shift med krabbegir forsøke seg på en ekstrem tungtransport.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen ble publisert for over 5 år siden.

På havnen i Gøteborg plasseres 40 containere med Volvo-reservedeler på 20 tilhengere som utgjør et 300 meter langt vogntog. Sammen med lastebilen blir totalvekten 750 tonn. Oppdraget: å kjøre 100 meter med en Volvo FH16 med 750 tonn fra 0 km/t.

Rett fra fabrikken

De nye krabbeutvekslingene på I-shift-systemet gjør det mulig å trekke svært tung last, starte i vanskelig terreng og kjøre i hastigheter helt ned til 0,5 km/t.

- Vanligvis brukes spesialbygde lastebiler for ekstremt tunge laster, men her bruker vi en Volvo FH16 med en drivlinje som kommer rett fra fabrikken, sier Peter Hardin, som er produktsjef for FM og FMX i Volvo Trucks.

Trekkeren som brukes i testen, har I-Shift med krabbegir og de kraftigste akslene fra Volvos vanlige modellutvalg. Lastebilen kjøres av Magnus Samuelsson, som er tidligere vinner av «Verdens sterkeste mann».

- Aldri sett noe lignende

- Det er lite som kan måle seg med å utfordre og overvinne sine fysiske begrensninger. Jeg har vært gjennom mange tøffe utfordringer i årenes løp, men dette er den tyngste lasten jeg har trukket, sier Samuelsson i en pressemelding fra Volvo.

Ved sin side har han lastebiljournalisten Brian Weatherley.

- Det er imponerende at Volvo Trucks har utviket et automatgir som kan trekke en vogntogvekt på 325 tonn. Å takle en vogntogvekt på 700 tonn med én enkel serieprodusert lastebil er derimot helt utrolig. I løpet av mine 30 år som lastebiljournalist har jeg aldri sett noe lignende, sier Weatherley i meldingen.

Lastebilens spesifikasjoner

  • Volvo FH16 750 hk med standardkonfigurasjon, inkludert Volvos kraftigste aksler fra det vanlige modellutvalget.
  • For å takle trykket på drivakselen ble platen under svingskiven forsterket.

Slik taklet Volvo utfordringen

  • Før testen ble utført, gjennomførte Volvo en rekke sikkerhetstiltak. Koblingene mellom de 20 tilhengerne ble for eksempel kontrollert nøye og lufttrykket i alle de 204 dekkene ble finjustert.
  • 40 containere ble lastet på tilhengerne. Containerne ble lastet parvis og stablet oppå hverandre.
  • Alt i alt hadde lastebilen, tilhengerne og containerne en totalvekt på over 750 tonn.
  • For å sikre tilstrekkelig friksjon mellom dekkene og veibanen ble en last på 40 tonn plassert over drivakslene.
  • Lastebilen trakk hele riggen 100 meter.

Andre måter å uttrykke 750 tonn på

  • 57 Volvo FH16-lastebiler
  • 350 Volvo XC90-biler
  • 150 fullvoksne elefanter
  • 4 Boeing 747 Jumbojet-fly
  • Like i overkant av 4,5 vindturbiner

Fakta om I-Shift med krabbegir

  • I-Shift med krabbegir er en videreutvikling av Volvo Trucks I-Shift-automatgir.
  • Den nye versjonen av I-Shift er spesielt utviklet for å sikre svært god starttrekkraft og kjøring i svært lave hastigheter.
  • Med I-Shift med krabbegir kan man kjøre så sakte som 0,5-2 km/t, og starte fra 0 km/t selv med en last på opptil 325 tonn, noe som Volvo opplyser er unikt for serieproduserte lastebiler med automatgir.
  • Giret er tilgjengelig enten som en direktedrevet eller overdrive-girkasse med én eller to krabbeutvekslinger. Det er også mulig å spesifisere to ekstra reversgir.
  • Krabbegirene kommer i tillegg til en vanlig I-Shift-girkasse. For å takle de tunge lastene er en rekke komponenter laget av svært slitesterke materialer. Girkassen er kun 12 cm lenger enn en vanlig I-Shift-enhet.
  • I-Shift med krabbegir er tilgjengelig for 13- og 16-liters Volvo Trucks-motorer i seriene Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FH og Volvo FH16.
STILLING LEDIG:
Powered by Labrador CMS