E69 nord for dagens Skarvbergtunnel er et skredutsatt område. Denne veien blir stengt når den nye tunnelen bygges lengre inn i fjellet.
E69 nord for dagens Skarvbergtunnel er et skredutsatt område. Denne veien blir stengt når den nye tunnelen bygges lengre inn i fjellet. (Foto: Statens vegvesen)

Trenger stortings-ja etter høye tilbudspriser

Statens vegvesen må vente på godkjenning fra Stortinget før det kan inngås kontrakt for bygging av tunnel.

Årsaken er at tilbudene på bygging av Skarvbergtunnelen på E69 i Finnmark ble høyere enn det er tatt høyde for i kostnadsoverslaget.

Totalt fem entreprenører meldte sin interesse for å bygge Skarvbergtunnelen (se tilbudene her). Skanska leverte det laveste tilbudet på 622 millioner kroner. 

Statens vegvesen håper å kunne inngå kontrakt innen utgangen av 2018.

- Dette innebærer at oppstart blir noe senere enn planlagt, men vi holder fast ved at den nye Skarvbergtunnelen skal være ferdig i 2021, sier avdelingsdirektør Stein Johnny Johansen i Statens vegvesen Region nord.

Forsiden nå

Real Time Analytics