F.v: Anders Mattias Jonsson, Cato Aurstad, Alf Kristian Karlsen og assisterande prosjektleiar i Statens vegvesen Arne Ola Stavseng.
F.v: Anders Mattias Jonsson, Cato Aurstad, Alf Kristian Karlsen og assisterande prosjektleiar i Statens vegvesen Arne Ola Stavseng. (Foto: Statens vegvesen)

Trio skal utbedre Rotsethorntunnelen

Den 4020 meter lange tunnelen på E39 ved Volda skal få bedre sikkerhet.

Statens vegvesen har skrevet kontrakt med K. A. Aurstad AS, BKK Enotek AS og Norsk Bergsikring AS for utbedring av Rotsethorntunnelen i Volda på Sunnmøre.

Kontrakten er på 88.796.820 kroner.

- Arbeidene er planlagt startet opp i månedsskiftet august/september og skal være ferdige i løpet av juni 2019, sier assisterende prosjektleder Arne Ola Stavseng.

Tunnelen skal utbedres for å heve sikkerheten i tunnelen. Etter sommerferien starter de forebyggende arbeidene.

- Vi skal bruke tiden frem til oppstart i september til å gå gjennom kontrakten med entreprenøren og avklare detaljene for arbeidet og trafikkavviklingen, sier Stavseng.

Trafikken er planlagt avviklet med kolonnekjøring mellom kl. 19 og 07, bortsett fra i helgene. Da blir det «fri ferdsel» fra lørdag morgen til søndag kveld.

Dette skal i hovedsak gjøres i tunnelen:

  • Det meste av det elektriske anlegget skal skiftes ut
  • Sprenge to nisjer for havarilomme og teknisk bygg inne i tunnelen
  • Bygge tekniske bygg
  • Montere vannsikring i deler av tunnelen
  • Etablere videoovervåking med direkte kontakt til Vegtrafikksentralen
  • Montere nytt rekkverk i tunnelåpningene
  • Støpe betong-rekkverk der dette mangler
  • Montere trafoer i tekniske bygg
  • Framføring av høyspent i samarbeid med Mørenett

Forsiden nå

Real Time Analytics