Halvor Dahl i TS Trondheim (t.v.) og Fredrik Evjen i Orkdal Transport formaliserer og fusjonerer til et arbeidsfellesskap med stor kapasitet og solid kompetanse.
Halvor Dahl i TS Trondheim (t.v.) og Fredrik Evjen i Orkdal Transport formaliserer og fusjonerer til et arbeidsfellesskap med stor kapasitet og solid kompetanse.

Trøndere i samarbeid

Det fremstår en ny transportgigant i Trøndelag når Transportsentralen i Trondheim (TS) slår seg sammen med Orkdal Transport (OT) i løpet av våren. Det slagkraftige trøndersamarbeidet som startet i forbindelse med utbyggingen av Atlanterhavsveien (E39) mellom Orkanger og Trondheim, blir nå formalisert.

Selskapene jobber fortsatt intensivt med å få de siste bitene på plass, og en endelig konklusjon hos de besluttende organer. Arbeidsgruppen som har vært i gang, består av de to styrelederne og daglige lederne fra selskapene og Jan Otto Saur fra TS Trondheim og Arve Idar Bjørnstad fra Orkdal transport. Mer enn 420 biler vil bli tilknyttet det nye selskapet.

- Det er mange forhold som skal belyses i en slik prosess, og konkurransemyndighetene skal også si sitt, sier daglig leder Halvor Dahl i TS Trondheim til A&T.

Viktige anleggsaktører

Nærmere 60 biler fra de to selskapene (OTTS) var i døgnkontinuerlig virksomhet med flytting av masse i utbyggingen av E39 mellom Trondheim og Orkanger. Det slagkraftige trøndersamarbeidet hadde kjørt for 50 millioner kroner da den nye veistrekningen åpnet 30. juni 2005. Dette vellykkede prosjektsamarbeidet er utviklet til en sammenslåing.

TS Trondheim har også hatt en viktig rolle i samarbeid med Mesta i forbindelse med utbyggingen av Nordre Avlastingsvei (ringveien rundt Trondheim sentrum).

Inn i ny terminal

I 2008 flyttet TS Trondheim inn i ny terminal på Heimdal ved E6 sør for Trondheim sentrum. "Truck Stop" er betegnelsen på terminalen som er plassert på et svært attraktivt næringsareale på Rosten/Kvenildmyra.

Selskapets nye storstue inneholder terminal og verksted på 3000 m 2 og et administrasjonsbygg på 4000 m 2. Bygget inneholder dekkforhandler, lagerhotell, lastebilvask, mekanisk verksted, lager og terminal og annen lastebilrelatert virksomhet. På utsiden ligger et helautomatisk drivstoffanlegg fra Statoil. Transportsentralen omsatte ifjor for 200 millioner kroner og har 60 bileiere knyttet til sentralen.

Både Dahl og daglig leder Fredrik Evjen i Orkdal Transport understreker en meget god utvikling for selskapene, og det til tross for finanskrisen i transportbransjen de siste to-tre årene.

Øker bredden

Mens Transportsentralen er blitt en betydelig aktør innen tipp-/anleggsbransjen, samt utviklet et større volum innen langtransport og kran/byggvare, har Orkdal Transport utviklet distribusjonssegmentet.

Orkdal Transport etablerte i 2008 en2000 m2stor distribusjonsterminal i Orkanger. 24 timer i døgnet går det distribusjonsbiler fra Orkanger Terminalen og strekningen Nordmøre til Namsos.

Orkdal Transport hadde ifjor en omsetning på 115 millioner kroner og har nå 26 bileiere tilknyttet virksomheten.

- Vi ønsker å fremstå som både en nasjonal og internasjonal aktør, gjennom synergieffekter fra administrasjon, salgsarbeid og økt kompetanse, understreker duoen Dahl/Evjen.

 

Forsiden nå