Erling Sæther mener det er et løft for transportnæringen med vinterdekkpåbud.
Erling Sæther mener det er et løft for transportnæringen med vinterdekkpåbud.

Trøster seg med svenskene

- Det er en trøst at de fleste vogntog som kommer til Norge først må ha passert Sverige.

Det sier næringslivsdirektør Erling Sæther i NHO Logistikk og Transport til AT.no. Han synes det er godt å få svensk hjelp i en overgangsperiode.

AT.no skrev i går om Sverige som innfører påbud om vinterdekk for tunge kjøretøyer allerede fra 1. januar 2013.

Også i Norge

Sæther viser til at en tilsvarende forskrift er på høring i Norge, etter sterk anbefaling fra NHO Logistikk og Transport. - Da uttalelsesfristen er 15. desember blir det neppe påbud i Norge før om minst ett år, sier Sæther.

Dybdepåbud

NHO støtter Vegdirektoratets forslag om vinterdekkpåbud for tunge kjøretøyer fra 1. november t.o.m. mandag etter 2. påskedag. Påbudet skal gjelde alle hjul på trekkende enhet, samt krav om mønsterdybde på minst 5 millimeter både på trekkvogn og henger.

NHO Logistikk og Transports 350 medlemsbedrifter sysselsetter ca. 9000 lastebiler daglig som tar seg av hoveddelen av vareforsyning til industri, grossistvirksomhet og forbrukersektoren i Norge.

 

Forsiden nå